Minősített erdei iskola és szállás a Börzsöny kapujában.
A Budapestről is könnyen elérhető helyen, természeti környezetben, 80 éves tölgyerdőben található Kismagos Erdei Oktatóközpont és Szállás nagyszerű helyszínt kínál általános iskolásoknak erdei iskola, osztálykirándulások és táborok tartásához.
Erdei iskolánk a KOKOSZ által minősített erdei iskolai szolgáltatást nyújt, akkrediált programokkal.
Erdei iskolánkban 40 főig tudunk gyermekeket és tanárokat fogadni. A környékről, a helyszínről, a szállásról és étkezésről bővebb információ található itt.
Programjaink szemlélete és pedagógiája:
Erdei
iskolánk talán legnagyobb erőssége minősített
programkínálatunkban rejlik. A Magosfa Alapítvány többdiplomás vagy doktori
végzettséggel rendelkező munkatársai évtizedes környezeti nevelési
tapasztalattal vesznek részt környezeti nevelési programok tartásában, új
programok módszertanának és eszközparkjának kidolgozásában, felnőtt környezeti
nevelők akkreditált Terepi Vezető képzésében, hazai és nemzetközi
szinteken is.
Pedagógiánk
alapelemei a száraz tényközlés helyett a változatos,
megmozgató, gondolkodtató, kompetenciákat fejlesztő és közösséget építő szakmai
játékok. Manapság rengeteg elméleti tudással terhelik a gyermekek fejét,
miközben az összefüggéseket nem látják át, és nem tanulnak meg önállóan és
logikusan gondolkozni. Mi a tantermi órák nagyon fontos kiegészítéseként a terepen,
a valóságban mutatjuk be a természet és az emberi környezet működését. A magas
szakmai színvonalú lexikális ismeretek mellett arra törekszünk, hogy feltárjuk
az összefüggéseket, és megpróbáljuk önálló gondolkodásra tanítani a
gyermekeket.
A
gyakorlati képességek megszerzését is kiemelten fontosnak tartjuk. Saját
példánkkal mutatjuk be a környezettudatosság és a fenntartható életmód elemeit,
mely így érthetőbbé válik, és jobban rögzül a gyermekekben, fiatalokban. A
gyermekeknek oktatás helyett a ma oly hiányzó szeretetben való nevelést
próbáljuk nyújtani, olyan szeretetteljes légkörben, mely stabil alapként
biztonságot adva teszi lehetővé a szellemi fejlődésüket.
Hozzánk
látogató vendégeinket ezzel a szemlélettel várjuk és fogadjuk. Hisszük, hogy a
minőségi környezeti nevelés, és az együtt töltött idő során szerzett ismeretek
és tapasztalatok hosszabb távon is gyümölcsöt teremnek a fiatalok életében.
A programmodulok felépítése:
Programjainkat
alapesetben 3 tanórás időtartamra dolgoztuk ki. Minden modulhoz jól tervezett
forgatókönyv, szertárunkban tárolt eszközkészlet és háttérismeret bázis
tartozik. Egy program délelőtt vagy délután is megtartható. Nagy választékban
állnak rendelkezésre kültéri és beltéri lehetőségek, illetve éjszakai programok.
Egész napos látogatás esetén két programot szoktunk javasolni, köztük
ebédszünet lehetséges. A délelőtti program folyhat terepen, a délutáni pedig
lehet beltéri. Több napos táborok, erdei iskolák során egész napos tematikus
kirándulásokat is ajánlunk, a hosszú túrák emlékezetessé teszi az itt
tartózkodást. Az izgalmas éjszakai programok pedig a gyermekek kedvencei közé
tartoznak. A programokat kis, jellemzően 15 fős csoportokban tartjuk. Ennél
lényegesen nagyobb létszámnál két vezetőnk kíséretét javasoljuk.
A
programok kiválasztása és szakmai mélysége terén örömmel egyeztetünk mind a
gyermekek életkora, mind a tantervi keretbe való kapcsolódás, beilleszthetőség szerint.
Kérésre, előzetes egyeztetéssel kínálatunkban nem szereplő szakmai program
megtartását is vállaljuk. Az erdei iskolai programok mellett természetesen
ökoturisztikai programválasztékunk is rendelkezésre áll, de igény szerint
bármilyen kirándulást, túrát szívesen megszervezünk és vezetünk.
Általános iskolásoknak az alábbi kültéri és beltéri félnapos modulokat, éjszakai programokat és egész napos túrákat ajánljuk
figyelmébe. Természetesen ezektől eltérő programok és túraútvonalak tartását is
vállaljuk, keressen minket bizalommal!
Programjaink kulcsszavakban:
Kültéri programok:
1. Növényismeret → Erdő-mező növényei –
Jellemző fafajok – Kéregrajz – Színpaletta
2. Gyógynövények → Felhasználható
növényi részek – Alkalmazási területek – Gyógyító vagy mérgező – Gyűjtés,
teafőzés
3. Vadon termő ennivalók → Erdei
gyümölcsök – Ehető növények – Sütés-főzés gyűjtött növényekből
4. Madarászat és madárvédelem → Erdei és mezei
madarak – Toll, fészek, tojások – Madárbarát Tanösvény
5. Állatok érzékszervei → Érzékszerveink
próbára tétele – Ki miben jobb? – Különböző állatok érzékelése – Különleges
érzékek – Tapints, hallgass, ízlelj, szagolj!
6. Nemszeretem állatok → Miért is nem
szeretjük? – Barátaink a pókok – Szőjünk pókhálót! – Fantasztikus pókhírek!
7. Nyomkeresés → Milyen állat járt erre? – Nem
csak lábnyom, ami elárul – Nyom- és csontgyűjtemény
8. Tájékozódás → Fejtsük meg a térképet –
Tájoljunk a tájolóval – Többé nem tévedünk el!
9. Túlélés az erdőben → Egyedül
maradtunk? - éljük túl! – Cselekvés – Vízszerzés – Menedékkészítés – Erdei
táplálék
10.
Élőhelyismeret → Ki hol él szívesen? -
Vízpart, rét, erdő összehasonlítása - Összefüggések keresése - Fák mint élőhelyek
11.
Hétmérföldes csizmával a százholdas pagonyban (erdei matek) → Régi mértékegységek – Milyen magas a
fa? – Mennyivel rohan a patak? – Becsüljünk és mérjünk!
12.
Talajkutatás
→ A talaj összetétele –
Fizikai tulajdonságok – Talajlakó állatok a mikroszkópban – Kialakulás, erózió
és védelem
13.
Vízvizsgálat
→ Sosem látott élőlények a patakban! – Vízi
makrogerinctelen állatok gyűjtése – Összetevők
14.
Csapatépítés
→ Bizalom – Együttműködés
– Találékonyság – Feladatmegoldás
15. Tanuljunk a természettől! → Biomimikri a terepen – Csodálatos élőlények – Hogyan tanulhatunk fenntarthatóságot az állatoktól és a növényektől?
16.
Gombászat
→ A gombák rejtelmekkel teli világa – Egyem, ne egyem – Leszedhetem? – Mi
rejtőzik a kalap alatt?
17. Házunk
táján →
Milyen állatot tarthatunk a háznál? – Milyen helyet kedvelnek? – Mivel etessük
őket? – Tojástól a tyúkig
18.
Rovarok, pókok és társaik → Fűháló - Lepkeháló - Nagyítók - A bogarak, üzletfeleik és
ismerőseik. bepillantás az ízeltlábúak csodálatos birodalmába!
19.
Vadlesen
→ Mi a különbség az agancs és a szarv között? – Mire jó a vadászles? –
Szarvasbőgés és őz riasztó hangja – Vadállatok viselkedése
20. Állatok,
növények felkészülése a télre (ősz) → Téli álom vagy valami más? – Kinek kell télen
bunda? – Lombok hullása – Mit rejtenek a rügyek?
21. A Duna → Hogyan alakult ki a Duna? - Mi jellemzi, mennyire tiszta? - Mire használjuk? - A Duna és a történelem - Folyószabályozás
21. A Duna → Hogyan alakult ki a Duna? - Mi jellemzi, mennyire tiszta? - Mire használjuk? - A Duna és a történelem - Folyószabályozás
Beltéri programok:
22. Fonalfestés növényekkel → Festőnövény
fajták – A színek fixálása – Gyapjúfonal festése sárgára, barnára, lilára,
kékre – Pompon, baba, állatok – Körmöcskézés – Szalagszövés
23. Tintafőzés → Hogyan lesz a gubacsból,
bogyókból tinta? – Kódexek tintája – Kis boszorkánykonyha – Eltérő színek a
különböző rajzlapokon – Titkosírás
24. Újrapapír készítés → A papírgyártás
alapjai – Kevesebb is elég? – Papírkészítés használt papírból – Színes papír –
Saját készítésű képeslap
25. Melyik részét esszük → Ez tényleg
növény? – Hallottam már róla… – Eszik vagy isszák? – Hogyan készítsük el
26. Mosás egykor és ma → Mosás régi
eszközei – Környezetbarát mosás – Ilyen egyszerű anyagokkal is lehet? –
Reklámellenőrzés kísérlettel – Vízlágyítás
27.
A gyertya csodája → Miből lehet gyertyát készíteni? – Mi
az ami ég? – Ugráló láng – Egy kis pirotechnika – Oltsuk is el!
28. A természet praktikái → Biomimikri beltéren – Hogyan tanuljunk csomagolni a természettől? – Természetutánzó kísérletek
Éjszakai programok:
29. Éjszakai túra → Teljes sötétség az
erdőben – Tájékozódás – Neszvadászat – Ne féljünk!
Egész napos túrák:
30. Vulkán és hegyvidéki erdők a Magas-Börzsöny
bércein → A Börzsöny legmagasabb csúcsai – Sűrű
bükkerdők, fenyvesek – Hegyi rétek – Sziklatornyok – Börzsöny keletkezése
31. Szurdokvölgyben és legelőkön Törökmező felé → Molyhos tölgyesek, vadvirágos kaszálók, szurdokvölgyek a
Szokolyai-medence peremén – Változatos növénytársulások – Kilátás a
Dunakanyarra és a Magas-Börzsönyre – Pusztatorony-Bibevár
Eszközkészletünk:
Beltéri
eszközeink: A programok évtizedes
tapasztalattal összeállított eszközparkja oktató épületünk szertárában
elérhető. Ilyenek például: Börzsöny-makett, tapogatódoboz, vízvizsgáló
laboratórium, sztereomikroszkóp, erdei bemutató nyomgyűjtemény, fonalfestő, tintafőző,
papírkészítő eszközök, madarásztávcsövek, biológiai falitáblák (ökológia, csillagtérkép, élőhelyek, nyomhatározó,
ürülékhatározó, levél és terméshatározó, gyepgazdálkodás, hangyák, méhek,
tájékozódás, érzékszervek, védett állatok és növények, házi- és régi magyar
állatok). Komoly terepi szakkönyvtárunk mellett egylapos laminált terepi
határozóink is rendelkezésre állnak.
Kültéri
eszközeink: Oktatóközpontunk
területén számos kültéri környezeti nevelési eszköz is használható: famintázat
és kéregbemutató fal, faxilofon, aszaló, és a Magyar
Madártani Egyesület Madárbarát Mintakert tanösvénye.
A Madárbarát Tanösvényen
Írás madártollal az oktatóépületben
Programjaink részletes leírása
Kültéri programok:
1. Növényismeret
A botanikai program során a
gyermekek megismerkednek a növények szerveződési szintjeivel (algák, gombák,
mohák, harasztok, fás és lágyszárúak), a leggyakoribb erdei növényfajokkal,
saját maguk hasonlíthatják össze különböző növénytársulások flóráját (patakvölgyi
hűvös erdők és meleg napsütötte legelők). Kreatív feladatok során
(illatpárosítás, fatapintás, kéregrajz, fatelefon, színpaletta) nemcsak
megértik a gazdag növényvilág fontos szerepét életünkben, de érzelmi kötődés
útján természetszerető, környezetükért felelősséget vállaló szemléletet is
tanulnak.
2. Gyógynövények
Fűben-fában orvosság van. A gyógynövénygyűjtés során a
gyermekek megismerkednek a mezőkön, erdőkön növő gyakoribb gyógynövényekkel,
azok felismerésével, gyógyhatásával és felhasználásával. A gyermekek által
gyűjtött gyógynövényekből teát főzünk, száríthatjuk őket gyógynövényszárítón,
megnézhetjük, hogyan működik az illóolaj lepárló, és testközelből megvizsgálhatjuk-megszagolhatjuk
az illóolajokat.
3. Vadon termő ennivalók
Ki gondolná, hogy az erdő-mező tele van ehető
növényekkel? Ez a különösen élvezetes program nem csak a leggyakoribb, néha
igazán közönséges ehető növények felismerésére tanít meg, de megismerjük a
növény ehető részeinek felhasználását, sőt végig is kóstoljuk a növényeket! A
kiegyensúlyozott, növényeket tartalmazó táplálkozás fontosságáról is mesélünk.
Hogy a felelőtlen eszegetés veszélyeire felhívjuk a figyelmet, a gyakori
mérgező növényekről is szó esik.
4. Madarászat és madárvédelem
A Kismagos télen-nyáron
madárdaltól hangos. Hogyan is néznek ki közelebbről a sűrű erdőben rejtőzködő
madarak? Ennek eredünk nyomába távcsöveinkkel erdei sétánk során. Az
Oktatóközpontba visszatérve megvizsgáljuk a madártoll, madárfészek és
tojásgyűjteményt. Sőt, a Magyar Madártani Egyesület "Madárbarát
Mintakert" tanösvényén is elkalandozunk a változatos odú és etetőtípusok,
veréblakótelep, fecskepelenka és békamenedék közt, a gyakorlatban megmutatva a
madárvédelem fontosságát.
5. Állatok érzékszervei
Az állatok nagyon kifinomult
érzékszervekkel rendelkeznek, melyek segítik őket a táplálékszerzésben és
túlélésben. A játékokkal teli program során a gyermekek megismerkedhetnek az
érzékelés módjaival, összehasonlíthatják az állati és emberi érzékszervek közti
különbségeket, miközben saját maguk is megtapasztalják az állati érzékelés
nehézségeit és kifinomultságát. Minden érzéket megmozgatunk: Milyen jól lát a
vadászó hiúz? Meghallják-e a hatalmas parabolafülekkel rendelkező nyulak?
Melyik kopó tudja követni a szagnyomot? Fel tudjuk-e ismerni a tapogatódoboz
mélyén ülő a láthatatlan tárgyakat? Hogyan függ az ízérzékelésünk a szaglásunktól?
Ízpróba
6. Nemszeretem állatok
Mindenki találkozott már pókokkal. Van, aki a sikítva
menekülést tanulta az anyukájától, mások rájuk taposnak, vannak, akik fújolva
kitessékelik a szobából, ám van olyan is, aki érdeklődve figyeli az apró takácsot.
Programunkban a kevéssé kedvelt, ám annál izgalmasabb pókok felépítésével,
táplálékszerzési stratégiáikkal és szerepükkel ismerkedünk meg. A
Fantasztikus-pókhírek mellett Arakhné története is előkerül, és óriási pókhálót
is szövünk…
7. Nyomkeresés
Az erdőben járva egyes
állatokkal ritkán találkozhatunk, de jelenlétüket számtalan nyom árulja el.
Nyomozó programunk során a gyermekek nem csak a klasszikus lábnyomok
felismerését tanulják meg, de számos egyéb, állatok ottlétére és táplálkozására
utaló jellel is megismerkedünk (rágás és fúrásnyomok, tollak, szőrcsomók,
tojáshéjak, csontok, szagok...). Így megtanuljuk a legapróbb jelekből is
kikövetkeztetni az állatok tevékenységét és életét. Oktatóépületünkbe visszatérve pedig végignézzük erdei
nyomgyűjteményünket is.
Öreglyuk a rókakoponyán
8. Tájékozódás
Természetjárás, túrázás
során a tájékozódás megtanulása nagyon fontos gyakorlati képesség. Ki ne
tévedett volna már el kirándulás során? Programunk célja, hogy a gyerekek
megtanuljanak megfelelően tájékozódni erdei, természeti környezetben. A
száraznak és elvontnak tűnő ismereteket sok játékkal és feladattal oldjuk, így
mindenki könnyen megtanulja a térkép olvasását, az irányok meghatározását és a
tájoló használatát, a terepen is alkalmazva a megszerzett tudást.
A tájolóhasználat nem könnyű dolog.
9. Túlélés az erdőben
A bivakmenedék alá sokan beférünk
10. Élőhelyismeret
A természet tele van változatosabbnál változatosabb
élőhelyekkel és életközösségekkel. A társulások növényei és állatai különböznek
egymástól, mert az élőhely kínálta életfeltételek mások. A játékos feladatok
során a gyermekek felismerik az élőhelyek közti különbségeket, ezek okait, és
ennek szerepét a fajgazdagság, diverzitás fenntartásában. Tartunk
élőhelyvizsgálatot, készítünk nesztérképet, állatbarkohbázunk, feltárjuk a
holtfa életközösségét, majd ökohálózatot készítünk.
11. Hétmérföldes csizmával a százholdas pagonyban
(erdei matek)
Hogyan használhatjuk a matematika órán tanult száraz
mértékegységeket? Milyen magas a fa? Hány lépés 100 méter? Milyen gyorsan
szalad a patak? Hány fa van az erdőben 100 négyzetméteren? A régi és a modern,
SI mértékegységek gyakorlati hasznával ismerkedhetnek meg a gyermekek a program
során. A gyakorlatban, különböző helyszíneken és élőhelyeken végzett hosszúság,
távolság, terület és sebességmérések segítségével megelevenednek a
mértékegységek, életszerűvé válnak az átváltások és a gyermekek megtanulnak
méreteket becsülni. Sőt, a különböző társulásokban talált élőlények területi
(kvadrát) számlálásával, a fajok egyedszámának eloszlását és további ökológiai
törvényszerűségeket is tanulmányozhatunk.
12. Talajkutatás
Mi van a lábunk alatt? Talaj! A program célja ennek az
elfelejtett, de igen érdekes és gyakorlati szempontból rendkívül értékes
élőhelynek és erőforrásnak a bemutatása. Megismerkedünk a talaj összetételével,
a talajfajtákkal, gyűjtünk talajban és avarban élő állatokat, megvizsgáljuk
őket mikroszkóppal, vizsgálunk fakorhadékot, járunk érzőösvényen, mesélünk a
talajszennyezésről, és a gyakorlatban is megtekintjük a komposzttároló
működését.
13. Vízvizsgálat
A Csömöle-patakban nagy az élet! Ki gondolná,
mennyi élőlény lakik a kristálytiszta vizű Testvér-forrásból induló patakban. A
gyűjtőhálókkal felszerelt gyermekek megfelelő vezetéssel a vízi állatok nyomába
erednek. A talált gerinctelen állatokat fajonként gyűjtőedényekbe válogatjuk,
majd terepi határozónkkal meghatározzuk őket, életmódjuk, fejlődésmenetük is
kiderül. Tavasszal és nyáron mindig bő a fogás: planáriák, húrférgek,
bolharákok, kérészlárvák, víziskorpió, vízibogarak, tegzeslárvák, és ujjnyi szalamandralárvák
is, néha nagy számban.
A Merck zseblaborral vizsgáljuk az ammónia, nitrit, oldott oxigén, pH,
foszfát, nitrát-tartalmat és a keménységet. A mélyebb háttér-ismertek miatt ezt
a részt inkább felső tagozatosoknak ajánljuk.
Szűrős vadászat
14. Csapatépítés
Csapatépítő programunk elsődleges célja a közösség
összekovácsolása és egyben tartása, egymásra utaltságot és csapatmunkát
alkalmazó vicces játékokkal, feladatokkal. A csoportoknak szüksége lesz a logikus gondolkodásra, kommunikációra,
bizalomra és együttműködésre. A programot beltéren
kezdjük ráhangolódással, bemelegítéssel, majd terepen, erdőben vár a meglepetés
és a helytállás.
15. Tanuljunk a természettől!
A program során a biomimikri csodálatos világába kaphatunk betekintést: a biomimikri a természet utánzását jelenti,különösen pedig arra vagyunk kíváncsiak, hogy a fenntarthatóság szempontjából mit tanulhatunk a természettől. A modulban megismerkedünk a biomimikri két alapvető módszerével: az egyik az élőlény felől közelít - tehát mit tanulhatunk bármelyik növénytől vagy állattól; a másik pedig a probléma felől - ha van egy megoldandó kérdésünk, milyen megoldásokat találhatunk rá a természetben.
16. Gombászat
Az élőlényeknek egy titokzatos országa, amit programunk keretében alaposan felderíthetünk. Megfelelő időjárási körülmények esetén roppant izgalmas és csodálatos világ tárulhat elénk. De száraz időben sem aggódunk, mert sokkal több helyen ott vannak mint azt gondolnánk! Mi megleljük és kibeszéljük őket. A legkisebbtől a legnagyobb óriásokig, a könnyen észrevehetőtől az alig láthatóig. Megfigyeljük, hol szeretnek előbújni, eltanakodunk azon, vajon megehetjük, vagy inkább hagyjuk a helyén.
17. Házunk táján
A háziállatok a falusi udvar elengedhetetlen
tartozékai voltak. Amióta a legtöbb ember városokban él már csak feldolgozva
találkoznak velük. Amióta a nagyszülők nagy része is elköltözött faluról, a gyerekeknek
nincs módjuk találkozni a falusi udvarral. Sok gyerek hiszi azt, hogy a csirkét
műanyag borítja, a tehén pedig lila. Most közelről figyelhetjük meg az
állatokat, érdekes történeteket hallhatunk a viselkedésükről, szokásaikról.
Kézbe vehetjük, megsimogathatjuk őket. Megismerjük a tartási módokat,
eldönthetjük, intenzíven-e vagy inkább házilag jó-e nevelni a táplálékunkat adó
állatokat. A bemutatott udvarban van kecske, nyúl, tyúk és liba.
18. Rovarok, pókok és társaik
Egy, a minket körülvevő titokzatos birodalom
lakóival ismerkedhetünk meg ezen a programon. A füvek között, fák lombjaiban
élő parányi sokadalom izgalmas felfedezni valókat kínál. A rejtőzés mesterei, a
túlélés bajnokai a Börzsöny tövében! Igazi szépségek és rondaságok a nagyító alatt.
Mind igazán izgalmas és érdekes tagjai a minket körülvevő világnak. Vérpezsdítő
vadászat csipesszel és lepkehálóval! Csak bátraknak!
19. Vadlesen
Főleg az öt nagy vadfajjal ismerkedünk meg a
program során: szarvas, őz, vaddisznó, muflon, dámvad. Megismerkedünk a
viselkedésükkel, meghallgatjuk a hangjukat, kézbe vesszük a trófeát, hogy
megnézzük a részeit és meghatározzuk a korát, megfigyeljük az agancs és szarv
különbségét. A terepen járva megkeressük a nyomaikat: lábnyomok, táplálkozási
nyomok, dagonya, stb. Megtudjuk, mire jók a vadgazdálkodási eszközök (pl.
vadászles, automata szóró). Elkanyarodunk a róka és borzvár felé, hogy
felfedezzük a különbségeket. És ki tudja: lehet, hogy meg is pillantjuk
valamelyik állatot?
20. Állatok, növények felkészülése a télre (ősz)
Mindannyian érezzük, hogy jön a tél: hűvösödnek
és rövidülnek a napok. Az emberek ilyenkor melegebben felöltöznek, elkezdenek
fűteni. Az állatoknak és a növényeknek erre nincs lehetőségük, másképpen kell
alkalmazkodniuk a hideghez.
A modul során végigvesszük, hogy a növények és
állatok milyen túlélési stratégiákat alakítottak ki a tél átvészeléséhez: ki
költözik el, ki alszik téli álmot, és kivel találkozhatunk télen is? A terepen
tartott foglalkozást alaposan megmozgató játékok egészítik ki: a mókusoknak
minél több élelmet kell szerezniük, el kell rejteniük, majd minél rövidebb idő
alatt minél többet megszerezniük akár más raktárából is. A gyerekeknek
gondoskodniuk kell a pelék meleg fészkéről, nehogy elpusztuljanak a téli álom
során. A növények túlélési stratégiái közül alaposabban megvizsgáljuk a
lombhullatást, a tölgyfa termését és megfigyeljük a lehullott levelek tövén
nyugvó rügyeket is. A foglalkozás végén művészi színpalettát is készíthetünk.
21. A Duna
Feketében
kezdődik, Feketében végződik, mégis kéknek mondjuk! Valóban kék? Milyen
a vízminősége? Mennyi vizet szállít? Honnan ered, hova folyik, hogyan
alakult ki, fejlődött? Mire használja az ember a Dunát, és annak vizét?
Hogyan tudjuk megóvni a folyót, annak értékeit? Ezeket a kérdéseket
járjuk körbe a Duna történelem során betöltött szerepével együtt, ahol
megjelennek a rómaiak, a tatárok, Mátyás király és Széchenyi István. A
programot hol tartanánk máshol, mint a kismarosi Duna-parton!
Beltéri programok:
22. Fonalfestés növényekkel
Ki tudja manapság, hogy
régen a színes ruhákat festőnövények kivonataival festették? A program során
megismerkedünk a különböző festőnövényekkel és az általuk létrehozható
színekkel, a festés módjával, a festékfixálással, majd festőnövénnyel festett
gyapjúfonalból készítünk pompont, babát, állatokat, körmöcskézünk,
szalagot szövünk. Többnapos tartózkodás esetén idő és lehetőség van festőlé
főzésére, fonaláztatásra, fonalfestésre és szárításra is.
23. Tintafőzés
A szép színes, vagy éppen
jellegtelen barna bogyók és növényi részek megannyi izgalmas színanyagot
rejtenek. A tintafőzés során különféle friss és szárított növényi bogyókból és
gubacsból tintákat főzünk. Az igazi meglepetés akkor ér, amikor a különböző
színű tintákkal készített rajzok a tintától eltérő színt mutatnak fehér, és
megint eltérőt a félfamentes rajzlapon! Gyönyörű színes képek és minták
készíthetők. Sőt, láthatatlan titkosírást is készítünk, melyet elő is
varázsolunk...
24. Újrapapír készítés
A kézműves foglalkozások közül a fiúk egyik kedvenc
programja. Félig használt lapokat apró darabokra tépkedünk, beáztatjuk,
turmixgépben apróra daráljuk, tetszés szerint megfestjük festőnövényekkel,
papíröntő kereten ülepítjük, posztón kinyomkodjuk, majd megszárítjuk. A kész
papírokat száradás után haza is lehet vinni. És hogy az se unatkozzon, aki
éppen nem a fenti műveletet végzi, papírmassé tálkát is készítünk.
Papíráztatás turmix előtt
25. Melyik részét esszük
A szupermarketek kínálatában egyre nagyobb hányadot
képviselnek a feldolgozott, előkészített élelmiszerek. A készétel fogyasztás
térhódítása mellett egyre inkább elidegenülnek az emberek az ételeinket
összetevő nyersanyagoktól. A mai gyermekek néha megdöbbentő módon nem ismerik
az ételeinket képező különböző zöldségeket, gyümölcsöket, pláne a fűszer és
gyógynövényeket. Már nyersanyag formájában sem, a földben növekvő növényt pedig
még kevésbé. Programunk során ezeket a fontos gyakorlati és kulturális
ismereteket elevenítjük fel. Különböző zöldségekről, gyümölcsökről és
gyógynövényekről találjuk ki közösen, játékok segítségével, hogy milyen részét
fogyasztjuk, kitérve a módosult növényi raktározószervekre is. Majd a
gyakorlatban is megvizsgálunk néhány idényzöldséget, gyümölcsöt, magot.
26. Mosás egykor és ma
Manapság, mikor anyu kimossa
a koszos ruhát a mosógépben és megszárítja a szárítógépben, nem is tudjuk,
milyen fáradságos dolog volt régebben a mosás. A reklámokból látott intelligens
mosóporok tömkelegében minden intelligenciánk odavész a környezetkímélő és
ergonomikus mosással kapcsolatban. A program során megismerkedünk a mosás régi
eszközeivel és módszereivel. Bemutatunk olyan egyszerű mosó és
tisztítószereket, melyekkel mosógép használata mellett is környezetkímélően
moshatunk. A játékos feladatok során reklámellenőrzésképpen ruhát koszolunk és
próbamosást végzünk, vizet lágyítunk, és megmutatjuk a környezetkímélő mosás gyakorlati
fogásait.
27. A gyertya csodája
A gyertya összetétele, égése és készítése tárul fel
ezen a fiúk és lányok által egyaránt kedvelt, kísérletező, kémiai,
"pirotechnikai" és elemeket is magába sűrítő programon. Megvizsgálunk
különböző anyagokból készült gyertyákat és világítóeszközöket, kísérletezünk a
láng égésével, részeivel és színével, és festünk lángot is. A gyermekek
megismerik a gyertya szerepét és készítésének módjait, megértik és megtanulják
a tűz használatát, veszélyeit és eloltását.
28. A természet praktikái
A modul során beltéren ismerkedünk a biomimikri fogalmával. A biomimikri a természet utánzását jelenti, minket pedig különösen az érdekel, hogy mit tanulhatunk fenntarthatóság tekintetében a természettől. Áttekintjük a biomimikri 9 alapelvét és igyekszünk ellesni pár praktikát a természettől a fenntartható csomagoláshoz. A csoport igényeinek megfelelően különféle kísérletekkel vagy foglalkozásokkal folytatjuk - pl. kalcium-karbonát előállítása, napelem készítés növényi festék segítségével, de tervezhetünk fenntartható épületet a természetet hívva segítségül.
Éjszakai programok:
29. Éjszakai túra
A sötét erdő minden gyermek
számára nagyon izgalmas, éjszaka minden más, mint nappal! Sokan indokolatlanul
félnek, rettegnek, mások igazi csatazajt csapnak. Az éjszakai túra során bemerészkedünk
a Csömöle-patak nappal is árnyas északi szurdokvölgyébe, ahol a gyermekek
megtapasztalhatják a teljes sötétséget. Megtanulunk a sötétben tájékozódni,
figyelni és értelmezni az erdő neszeit, néhány feladattal feltárjuk
érzékszerveink megváltozott működését és képességeit. Miután leküzdöttük
félelmeiket, itt az ideje a bátorság próbájának, a magány, egyedüllét
megélésének.
Egész napos kirándulások:
30. Vulkán és hegyvidéki erdők a Magas-Börzsöny
bércein
A Börzsöny hazánk legérintetlenebb és harmadik
legmagasabb hegysége. Kiadós túránk során a Magas-Börzsöny csodálatos tájain,
sűrű bükkösökkel és fenyőerdőkkel, sziklatornyos gerincekkel és magashegyi
rétekkel szabdalt útjain megyünk. Csodálatos panorámában gyönyörködhetünk a
Nagy-Hideg-hegyről (865 m)
vagy a Börzsöny tetejéről, a Csóványosi kilátóból (938 m): a Börzsöny mellett a
Visegrádi hegység, Pilis, Naszály, sőt tiszta időben a Mátra és az
Alacsony-Tátra is látható. Szemünket a lepusztult kaldera peremén túráztatva
megelevenedik a hajdan Magas-Tátra magasságát elérő vulkanikus hegység múltja,
és a klímazonális erdőtársulások övezetessége, a különböző erdők fajösszetétele
is kiválóan megfigyelhető. Oktatóközpontunkból busszal vagy kisvonattal megyünk
Királyrétre. A kihívásokat kedvelő, jó erőben levő csapattal, hosszú napos
túraként megtehetjük a Királyrét - Nagy-Hideg-hegy - Csóványos - Foltán-kereszt
- Királyrét útvonalat (20 km),
vagy a Királyrét - Nagy-Hideg-hegy - Királyrét útvonalat (15 km). (Hogy a kevésbé
edzettek se maradjanak ki a Börzsöny csodálatos tájaiból, megbeszélés alapján
rövidebb túrát is tudunk szervezni.)
Közlekedés (oda-vissza és diákjeggyel számolva):
- busz Kismaros, Morgó és Királyrét között 2x155
Ft/fő, vagy
- kisvonat Morgó és Királyrét között: 2x500
Ft/fő,
A kaldera gerincén és a Haramia-lyukban
31. Szurdokvölgyben és legelőkön Törökmező felé
Oktatóközpontunkból induló
túránkon a környékbeli Dél-Börzsöny legszebb látnivalóit fűzzük fel, igazán
változatos növénytársulásokkal és sok szép kilátóhellyel. A Gál-hegy északi
oldalát megmászva indulunk útnak, sűrű bükkösök között, majd hamar felérkezünk
a Nagy-Kőszikla meleg, sziklás, napos molyhos-tölgyesébe, ahonnan csodálatos dunakanyari panorámában gyönyörködhetünk. Széles legelőkön átkelve Törökmező
árnyas völgyébe jutunk, a zegzugos fagyökerek közt eredő Fehér-forrás
csoporthoz. A Toronyalja Pálos kolostor és Pusztatorony várromja után a
Szokolyai-medence déli peremének vadvirágos legelőin ballagunk visszafelé,
csodálatos kilátással a Magas-Börzsönyre és a Naszályra. Végül a Csömöle-patak
északi, meredek, sziklás szurdokvölgyében érünk haza, mohákban, zúzmókban és
gombákban gazdag sűrű árnyas tölgyerdőben (14 km). Nap végére
megismerkedünk a környék változatos társulásainak növényeivel és állataival.
Fagyökerek a Fehér-forrás mentén - a Nagy-Varga-rét vadvirágos táján.
Szeretettel várjuk osztályát a Kismagosban!