Erdei iskola

Minősített Erdei Iskola és táborhely a Börzsöny kapujában.

A Budapestről is könnyen elérhető helyen, természeti környezetben, 80 éves tölgyerdőben található Oktatóközpontunk nagyszerű helyszínt kínál általános iskolásoknak erdei iskola, osztálykirándulások és táborok tartásához.
Erdei iskolánk a KOKOSZ által minősített erdei iskolai szolgáltatást nyújt, akkrediált programokkal.
Erdei iskolánkban 40 főig tudunk gyermekeket és tanárokat fogadni. A környékről, a helyszínről, a szállásról és étkezésről bővebb információ található itt.
Erdei iskolai programkatalógusunk letölthető alább:
Kismagos erdei iskolai programkatalógusa




Programjaink szemlélete és pedagógiája:
Erdei iskolánk talán legnagyobb erőssége minősített programkínálatunkban rejlik. A Magosfa Alapítvány többdiplomás vagy doktori végzettséggel rendelkező munkatársai évtizedes környezeti nevelési tapasztalattal vesznek részt környezeti nevelési programok tartásában, új programok módszertanának és eszközparkjának kidolgozásában, felnőtt környezeti nevelők akkreditált Terepi Vezető képzésében, hazai és nemzetközi szinteken is.
Pedagógiánk alapelemei a száraz tényközlés helyett a változatos, megmozgató, gondolkodtató, kompetenciákat fejlesztő és közösséget építő szakmai játékok. Manapság rengeteg elméleti tudással terhelik a gyermekek fejét, miközben az összefüggéseket nem látják át, és nem tanulnak meg önállóan és logikusan gondolkozni. Mi a tantermi órák nagyon fontos kiegészítéseként a terepen, a valóságban mutatjuk be a természet és az emberi környezet működését. A magas szakmai színvonalú lexikális ismeretek mellett arra törekszünk, hogy feltárjuk az összefüggéseket, és megpróbáljuk önálló gondolkodásra tanítani a gyermekeket.
A gyakorlati képességek megszerzését is kiemelten fontosnak tartjuk. Saját példánkkal mutatjuk be a környezettudatosság és a fenntartható életmód elemeit, mely így érthetőbbé válik, és jobban rögzül a gyermekekben, fiatalokban. A gyermekeknek oktatás helyett a ma oly hiányzó szeretetben való nevelést próbáljuk nyújtani, olyan szeretetteljes légkörben, mely stabil alapként biztonságot adva teszi lehetővé a szellemi fejlődésüket.
Hozzánk látogató vendégeinket ezzel a szemlélettel várjuk és fogadjuk. Hisszük, hogy a minőségi környezeti nevelés, és az együtt töltött idő során szerzett ismeretek és tapasztalatok hosszabb távon is gyümölcsöt teremnek a fiatalok életében.


 A programmodulok felépítése:
Programjainkat alapesetben 3-4 órás időtartamra dolgoztuk ki. Minden modulhoz jól tervezett forgatókönyv, szertárunkban tárolt eszközkészlet és háttérismeret bázis tartozik. Egy program délelőtt vagy délután is megtartható. Nagy választékban állnak rendelkezésre kültéri és beltéri lehetőségek, illetve éjszakai programok. Egész napos látogatás esetén két programot szoktunk javasolni, köztük ebédszünet lehetséges. A délelőtti program folyhat terepen, a délutáni pedig lehet beltéri. Több napos táborok, erdei iskolák során egész napos tematikus kirándulásokat is ajánlunk, a hosszú túrák emlékezetessé teszi az itt tartózkodást. Az izgalmas éjszakai programok pedig a gyermekek kedvencei közé tartoznak. A programokat kis, jellemzően 15 fős csoportokban tartjuk. Ennél lényegesen nagyobb létszámnál két vezetőnk kíséretét javasoljuk.
A programok kiválasztása és szakmai mélysége terén örömmel egyeztetünk mind a gyermekek életkora, mind a tantervi keretbe való kapcsolódás, beilleszthetőség szerint. Kérésre, előzetes egyeztetéssel kínálatunkban nem szereplő szakmai program megtartását is vállaljuk. Az erdei iskolai programok mellett természetesen ökoturisztikai programválasztékunk is rendelkezésre áll, de igény szerint bármilyen kirándulást, túrát szívesen megszervezünk és vezetünk.
Eszközkészletünk:
Beltéri eszközeink: A programok évtizedes tapasztalattal összeállított eszközparkja oktató épületünk szertárában elérhető. Ilyenek például: Börzsöny-makett, tapogatódoboz, vízvizsgáló laboratórium, sztereomikroszkóp és professzionális nagy-nagyítású videomikroszkóp park, erdei bemutató nyomgyűjtemény, fonalfestő, tintafőző, papírkészítő eszközök, madarásztávcsövek, naptávcső, csillagászati nagytávcső, biológiai falitáblák (ökológia, csillagtérkép, élőhelyek, nyomhatározó, ürülékhatározó, levél és terméshatározó, gyepgazdálkodás, hangyák, méhek, tájékozódás, érzékszervek, védett állatok és növények, házi- és régi magyar állatok). Komoly terepi szakkönyvtárunk mellett egylapos laminált terepi határozóink is rendelkezésre állnak.
Kültéri eszközeink: Oktatóközpontunk területén számos kültéri környezeti nevelési eszköz is használható: famintázat és kéregbemutató fal, faxilofon, aszaló, Csodálatos Farakás és a Magyar Madártani Egyesület Madárbarát Mintakert tanösvénye.


a Madárbarát Tanösvényen

Programok árai (2017-ben):
A 3-4 órás programokat 15, felárral max. 20 fős létszámmal indítjuk. 20 fő fölött új csoport indítását javasoljuk, még egy vezetővel. Az egész napos programok ára ennek kétszerese.
Általános program (15 főig): 12000 Ft/csoport
Általános program (15 fő felett): +800 Ft/fő
Kézműves foglalkozás anyagköltsége: +100 Ft/fő
Éjszakai program (15 főig): 18000 Ft/csoport
Éjszakai program (15 fő felett): +1200 Ft/fő
Biciklis program (15 főig, 2 kísérővel: 22500 Ft/csoport
      15 fő felett: +1500 Ft/fő
Biciklis program (15 főig, 1 kísérővel): 15000 Ft/fő
      15 fő felett: +1000 Ft/fő
Kenus program kenubérléssel (16 főre): 40000 Ft/csoport
Egész napos túra (15 főig): 24000 Ft/csoport
      15 fő felett: 1600 Ft/fő
Biciklibérlés: 1500 Ft/fő/nap
Az egész napos túráinkon előforduló tömegközlekedés útiköltsége ezen felül egyénileg fizetendő.
 
Az oktatóközpont bérlése saját programra: szállásdíjon felül 15000 Ft/nap
            fél napra:                                                                      10000 Ft/nap 
A szállásáraink itt olvashatók.  

írás madártollal az oktatóépületben
 
Általános iskolásoknak az alábbi 16 kültéri és 8 beltéri félnapos modult, 3 éjszakai programot és 7 egész napos túrát ajánljuk figyelmébe. Természetesen ezektől eltérő programok és túraútvonalak tartását is vállaljuk, keressen minket bizalommal!

Programjaink tematikus csoportosítása:
Természetismereti programok: 1. Növényismeret, 2. Gyógynövények, 3. Vadon termő ennivalók, 4. Madarászat és madárvédelem, 5. Állatok érzékszervei, 6. Nemszeretem állatok, 7. Nyomkeresés, 10. Élőhelyismeret, 11. Hétmérföldes csizmával a százholdas pagonyban (erdei matek), 12. Talajkutatás, 13. Vízvizsgálat (vízkémia), 14. Állatok a patakvízben, 15. Nappali csillagászat, 20. Parányok a mikroszkópban, 22. Melyik részét esszük, 24. A gyertya csodája, 25. Csillagtúra és lézeres csillagkép bemutató, 26. Távcsöves csillagászat, 28. Vulkán és hegyvidéki erdők a Magas-Börzsöny bércein, 29. Szurdokvölgyben és legelőkön Törökmező felé, 30. Ártéri vizsgálatok a Duna holtágában, 32. Két keréken Kismarostól Királyrétig (biciklitúra), 33. Kenutúra a Duna szigetei közt
Gyakorlati képességek megszerzését segítő programok: 8. Tájékozódás, 9. Túlélés az erdőben, 11. Hétmérföldes csizmával a százholdas pagonyban (erdei matek), 21. Komposztálás, 22. Melyik részét esszük, 23. Mosás egykor és ma, 27. Éjszakai túra, vadak a sötétben, 31. Két keréken a Dunakanyarban (biciklitúra), 32. Két keréken Kismarostól Királyrétig (biciklitúra), 33. Kenutúra a Duna szigetei közt
Fenntarthatóságot, környezettudatos szemléletet oktató programok: 19. Újrapapír készítés, 21. Komposztálás, 23. Mosás egykor és ma
Kézműves programok: 17. Fonalfestés növényekkel, 18. Tintafőzés, 19. Újrapapír készítés, 23. Mosás egykor és ma, 24. A gyertya csodája. Emellett lehetséges szövés, nemezelés és ajándéktárgyak készítése természetes alapanyagokból is.
Csapatépítő programok: 9. Túlélés az erdőben, 16. Csapatépítés, 27. Éjszakai túra, vadak a sötétben, 34. Várfoglaló túra és számháború



Programjaink kulcsszavakban:

Kültéri programok:
1. Növényismeret → Erdő-mező növényei – Jellemző fafajok – Kéregrajz – Színpaletta
2. Gyógynövények Felhasználható növényi részek – Alkalmazási területek – Gyógyító vagy mérgező – Gyűjtés, teafőzés
3. Vadon termő ennivalók Erdei gyümölcsök – Ehető növények – Sütés-főzés gyűjtött növényekből
4. Madarászat és madárvédelem Erdei és mezei madarak – Toll, fészek, tojások – Madárbarát Tanösvény
5. Állatok érzékszervei Érzékszerveink próbára tétele – Ki miben jobb? – Különböző állatok érzékelése – Különleges érzékek – Tapints, hallgass, ízlelj, szagolj!
6. Nemszeretem állatok Miért is nem szeretjük? – Barátaink a pókok – Szőjünk pókhálót! – Fantasztikus pókhírek!
7. Nyomkeresés Milyen állat járt erre? – Nem csak lábnyom ami elárul – Nyomgyűjtemény és nyomkiöntés
8. Tájékozódás Fejtsük meg a térképet – Tájoljunk a tájolóval – Többé nem tévedünk el!
9. Túlélés az erdőben Egyedül maradtunk?-éljünk túl! – Cselekvés – Vízszerzés – Menedékkészítés – Erdei táplálék
11. Hétmérföldes csizmával a százholdas pagonyban (erdei matek) Régi mértékegységek – Milyen magas a fa? – Mennyivel rohan a patak? – Becsüljünk és mérjünk!
12. Talajkutatás A talaj összetétele – Fizikai tulajdonságok – Talajlakó állatok a mikroszkópban – Kialakulás, erózió és védelem
13. Vízvizsgálat (vízkémia) Fizikai és kémiai tulajdonságok – Összetétel – Színes zseblabor kísérletek – Körforgás
14. Állatok a patakvízben Sosem látott élőlények a patakban! – Vízi makrogerinctelen állatok gyűjtése – Határozás – Mozognak a mikroszkópban!
15. Nappali csillagászat Távcsöves csillagászat nappal! – Napfoltok, granuláció, napfáklyák – Kénsavfelhők látványa a Vénuszon – Naprendszer modell játszva
16. Csapatépítés Bizalom – Együttműködés – Találékonyság – Feladatmegoldás


Beltéri programok:
17. Fonalfestés növényekkel Festőnövény fajták – A színek fixálása – Gyapjúfonal festése sárgára, barnára, lilára, kékre – Pompon, baba, állatok – Körmöcskézés – Szalagszövés
18. Tintafőzés Hogyan lesz a gubacsból, bogyókból tinta? – Kódexek tintája – Kis boszorkánykonyha – Eltérő színek a különböző rajzlapokon – Titkosírás
19. Újrapapír készítés A papírgyártás alapjai – Kevesebb is elég? – Papírkészítés használt papírból – Színes papír – Saját készítésű képeslap
20. Parányok a mikroszkópban Ismeretlen szörnyek óriási nagyításon – A vízcsepp lenyűgöző élővilága – Ostoros algák, állábas amőbák, hullámzó csillósok, daráló kerekesférgek – Ezek a falon másznak!
21. Komposztálás Mi terem a komposztdombon? – Hogyan csökkentsük a szemét mennyiségét? – A jó komposzt receptje – Élőlények a komposztban
22. Melyik részét esszük Ez tényleg növény? – Hallottam már róla… – Eszik vagy isszák? – Hogyan készítsük el
23. Mosás egykor és ma Mosás régi eszközei – Környezetbarát mosás – Ilyen egyszerű anyagokkal is lehet? – Reklámellenőrzés kísérlettel – Vízlágyítás
24. A gyertya csodája Miből lehet gyertyát csinálni? – Mi az ami ég? – Ugráló láng – Egy kis pirotechnika-oltsuk is el!

Éjszakai programok:
25. Csillagtúra és lézeres csillagkép bemutató Csillagok ezrei, amik a városból nem látszanak – Csillagkép bemutató nagyteljesítményű lézerrel – Csillagmesék – Tejút
26. Távcsöves csillagászat Távcsöves bemutató – Több százszoros nagyítás – Holdkráterek – Bolygórészletek – Csillaghalmazok – Intersztelláris gázködök – Galaxisok
27. Éjszakai túra, vadak a sötétben Teljes sötétség az erdőben – Tájékozódás – Neszvadászat – Ne féljünk! – Vadállatok hangjai

Egész napos túrák:
28. Vulkán és hegyvidéki erdők a Magas-Börzsöny bércein A Börzsöny legmagasabb csúcsai – Sűrű bükkerdők, fenyvesek – Hegyi rétek – Sziklatornyok – Börzsöny keletkezése – Séta a vulkáni kaldera peremén
29. Szurdokvölgyben és legelőkön Törökmező felé Molyhos tölgyesek, vadvirágos kaszálók, szurdokvölgyek a Szokolyai-medence peremén – Változatos növénytársulások – Kilátás a Dunakanyarra és a Magas-Börzsönyre – Pusztatorony-Bibevár
30. Ártéri vizsgálatok a Duna holtágában A Kismarosi-holtág vízivilága – Sulyom, vízitök és vízinövények – Vízparti madarak – Lábasfák – Homokos strand a Dunakanyar panorámájával – Planktonvizsgálat mikroszkópban
31. Két keréken a Dunakanyarban (biciklitúra) Kertgazdaságok és elhagyott gyümölcsös Kismaros árterén – Nagymaros, Zebegény, Szob nevezetességei – Visegrádi vár látképe és története – a Dunakanyar hegyi szorosában a Beatrix királyné kerékpárúton
32. Két keréken Kismarostól Királyrétig (biciklitúra) Tekerés hegyi utakon a Magas-Börzsöny lábáig – Szokolya nevezetességei – Királyréti Várhegy, Bajdázó-tó – Földrajz, természeti értékek, erdőhasználat, kisvasút, várak
33. Kenutúra a Duna szigetei közt Evezés túrakenukkal a Dunán – Kismaros holtága, szigetei, kilátás a Dunakanyarra – A folyó munkája – Ártéri növény és madárvilág – Ki lakik a Dunában?
34. Várfoglaló túra és számháború Nógrád vagy Drégely vára – Középkori várak világa – Szondi György legendája – Kitartás az utolsó csepp vérig – Számháború a várban




Programjaink részletes leírása

Kültéri programok:

1. Növényismeret
A botanikai program során a gyermekek megismerkednek a növények szerveződési szintjeivel (algák, gombák, mohák, harasztok, fás és lágyszárúak), a leggyakoribb erdei növényfajokkal, saját maguk hasonlíthatják össze különböző növénytársulások flóráját (patakvölgyi hűvös erdők és meleg napsütötte legelők). Kreatív feladatok során (illatpárosítás, fatapintás, kéregrajz, fatelefon, színpaletta) nemcsak megértik a gazdag növényvilág fontos szerepét életünkben, de érzelmi kötődés útján természetszerető, környezetükért felelősséget vállaló szemléletet is tanulnak.
 
2. Gyógynövények
Fűben-fában orvosság van. A gyógynövénygyűjtés során a gyermekek megismerkednek a mezőkön, erdőkön növő gyakoribb gyógynövényekkel, azok felismerésével, gyógyhatásával és felhasználásával. A gyermekek által gyűjtött gyógynövényekből teát főzünk, száríthatjuk őket gyógynövényszárítón, megnézhetjük, hogyan működik az illóolaj lepárló, és testközelből megvizsgálhatjuk-megszagolhatjuk az illóolajokat.

3. Vadon termő ennivalók
Ki gondolná, hogy az erdő-mező tele van ehető növényekkel? Ez a különösen élvezetes program nem csak a leggyakoribb, néha igazán közönséges ehető növények felismerésére tanít meg, de megismerjük a növény ehető részeinek felhasználását, sőt végig is kóstoljuk a növényeket! A kiegyensúlyozott, növényeket tartalmazó táplálkozás fontosságáról is mesélünk. Hogy a felelőtlen eszegetés veszélyeire felhívjuk a figyelmet, a gyakori mérgező növényekről is szó esik.

4. Madarászat és madárvédelem
A Kismagos télen-nyáron madárdaltól hangos. Hogyan is néznek ki közelebbről a sűrű erdőben rejtőzködő madarak? Ennek eredünk nyomába távcsöveinkkel erdei sétánk során. Az Oktatóközpontba visszatérve megvizsgáljuk a madártoll, madárfészek és tojásgyűjteményt. Sőt, a Magyar Madártani Egyesület "Madárbarát Mintakert" tanösvényén is elkalandozunk a változatos odú és etetőtípusok, veréblakótelep, fecskepelenka és békamenedék közt, a gyakorlatban megmutatva a madárvédelem fontosságát.

5. Állatok érzékszervei
Az állatok nagyon kifinomult érzékszervekkel rendelkeznek, melyek segítik őket a táplálékszerzésben és túlélésben. A játékokkal teli program során a gyermekek megismerkedhetnek az érzékelés módjaival, összehasonlíthatják az állati és emberi érzékszervek közti különbségeket, miközben saját maguk is megtapasztalják az állati érzékelés nehézségeit és kifinomultságát. Minden érzéket megmozgatunk: Milyen jól lát a vadászó hiúz? Meghallják-e a hatalmas parabolafülekkel rendelkező nyulak? Melyik kopó tudja követni a szagnyomot? Fel tudjuk-e ismerni a tapogatódoboz mélyén ülő a láthatatlan tárgyakat? Hogyan függ az ízérzékelésünk a szaglásunktól?
ízpróba

6. Nemszeretem állatok
Mindenki találkozott már pókokkal. Van, aki a sikítva menekülést tanulta az anyukájától, mások rájuk taposnak, vannak, akik fújolva kitessékelik a szobából, ám van olyan is, aki érdeklődve figyeli az apró takácsot. Programunkban a kevéssé kedvelt, ám annál izgalmasabb pókok felépítésével, táplálékszerzési stratégiáikkal és szerepükkel ismerkedünk meg. A Fantasztikus-pókhírek mellett Arakhné története is előkerül, és óriási pókhálót is szövünk…

7. Nyomkeresés
Az erdőben járva egyes állatokkal ritkán találkozhatunk, de jelenlétüket számtalan nyom árulja el. Nyomozó programunk során a gyermekek nem csak a klasszikus lábnyomok felismerését tanulják meg, de számos egyéb, állatok ottlétére és táplálkozására utaló jellel is megismerkedünk (rágás és fúrásnyomok, tollak, szőrcsomók, tojáshéjak, csontok, szagok...). Így megtanuljuk a legapróbb jelekből is kikövetkeztetni az állatok tevékenységét és életét. Lehetőség van nyom kiöntésére is, oktatóépületünkbe visszatérve pedig kiállított erdei nyomgyűjteményünket is végignézzük.
öreglyuk a rókakoponyán

8. Tájékozódás
Természetjárás, túrázás során a tájékozódás megtanulása nagyon fontos gyakorlati képesség. Ki ne tévedett volna már el kirándulás során? Programunk célja, hogy a gyerekek megtanuljanak megfelelően tájékozódni erdei, természeti környezetben. A száraznak és elvontnak tűnő ismereteket sok játékkal és feladattal oldjuk, így mindenki könnyen megtanulja a térkép olvasását, az irányok meghatározását és a tájoló használatát, a terepen is alkalmazva a megszerzett tudást.
 a tájolóhasználat nem könnyű dolog
9. Túlélés az erdőben
Eltévedtünk az erdőben? Cselekednünk kell, fel kell találnunk magunkat, "túl kell élnünk"? Az igazán kalandos és gyakorlati praktikákkal teli program persze korántsem annyira vad, mint a valóságshow-k a TV-ben, hiszen ez tényleg a valóságról szól. A gyermekek megtanulják, mit cselekedjenek, ha eltévedtek az erdőben, hogy hogyan lehet szükség esetén néhány napot átvészelni és minél hamarabb biztonságba kerülni. Alapvető tájékozódási ismeretek mellett a vízszerzés, menedékkészítés, erdei növényi és állati táplálékszerzés módszereiről is szó esik; az egyszerűbbeket a gyakorlatban is megmutatjuk, kipróbáljuk. Minden a józan ész és a valóság talaján zajlik, kommandós-képzésről szó sincs!
 a bivakmenedék alá sokan beférünk

10. Élőhelyismeret
A természet tele van változatosabbnál változatosabb élőhelyekkel és életközösségekkel. A társulások növényei és állatai különböznek egymástól, mert az élőhely kínálta életfeltételek mások. A játékos feladatok során a gyermekek felismerik az élőhelyek közti különbségeket, ezek okait, és ennek szerepét a fajgazdagság, diverzitás fenntartásában. Tartunk élőhelyvizsgálatot, készítünk nesztérképet, állatbarkochbázunk, feltárjuk a holtfa életközösségét, majd ökohálózatot készítünk.

11. Hétmérföldes csizmával a százholdas pagonyban (erdei matek)
Hogyan használhatjuk a matematika órán tanult száraz mértékegységeket? Milyen magas a fa? Hány lépés 100 méter? Milyen gyorsan szalad a patak? Hány fa van az erdőben 100 négyzetméteren? A régi és a modern, SI mértékegységek gyakorlati hasznával ismerkedhetnek meg a gyermekek a program során. A gyakorlatban, különböző helyszíneken és élőhelyeken végzett hosszúság, távolság, terület és sebességmérések segítségével megelevenednek a mértékegységek, életszerűvé válnak az átváltások és a gyermekek megtanulnak méreteket becsülni. Sőt, a különböző társulásokban talált élőlények területi (kvadrát) számlálásával, a fajok egyedszámának eloszlását és további ökológiai törvényszerűségeket is tanulmányozhatunk.
12. Talajkutatás
Mi van a lábunk alatt? Talaj! A program célja ennek az elfelejtett, de igen érdekes és gyakorlati szempontból rendkívül értékes élőhelynek és erőforrásnak a bemutatása. Megismerkedünk a talaj összetételével, a talajfajtákkal, gyűjtünk talajban és avarban élő állatokat, megvizsgáljuk őket mikroszkóppal, vizsgálunk fakorhadékot, járunk érzőösvényen, mesélünk a talajszennyezésről, és a gyakorlatban is megtekintjük a komposzttároló működését.

13. Vízvizsgálat (vízkémia)
A vízvizsgálat során különböző helyről származó vizek fizikai és kémiai tulajdonságait vizsgáljuk meg és hasonlítjuk össze. A zseblabor színes és látványos kísérletei mellett a gyermekek játékosan ismerik meg a fizikai és kémiai tulajdonságok élőlényekre gyakorolt hatását, és emberi fogyasztás szempontjából fontos szerepét. A víz körforgása is terítékre kerül. A Merck zseblaborral vizsgáljuk az ammónia, nitrit, oldott oxigén, pH, foszfát, nitrát-tartalmat és a keménységet. A mélyebb háttér-ismertek miatt inkább felső tagozatosoknak ajánljuk.

14. Állatok a patakvízben
A Csömöle-patakban nagy az élet! Ki gondolná, mennyi élőlény lakik a kristálytiszta vizű Testvér-forrásból induló patakban. A gumicsizmával és gyűjtőhálókkal felszerelt gyermekek megfelelő vezetéssel a vízi állatok nyomába erednek. A talált gerinctelen állatokat fajonként gyűjtőedényekbe válogatjuk, majd terepi határozónkkal meghatározzuk őket, életmódjuk, fejlődésmenetük is kiderül. Tavasszal és nyáron mindig bő a fogás: planáriák, húrférgek, bolharákok, kérészlárvák, víziskorpió, vízibogarak, tegzeslárvák, és ujjnyi gőtelárvák is, néha nagy számban. Néhány állatot felviszünk az oktatóépületbe, ahol szetereomikroszkópban gyönyörködhetünk a valóságos szörnyetegekké nőtt planáriák hullámzó mozgásában, a kérészlárvák potrohkopoltyúinak csapkodásában, vagy az óriás bolharákok ugráló úszásában.
szűrős vadászat - a préda mikroszkóp alatt


15. Nappali csillagászat
Csillagászati programot általában este lehet tartani. Hogy nappali vendégeink se maradjanak ki az égitestek semmihez nem fogható látványából, nappali csillagász programunkat fényes nappalra dolgoztuk ki! Bevezetésként megismerkedünk a szabad szemmel, illetve a távcsővel látható égitestek főbb típusaival. Egy kitűnő képalkotású (apokromatikus) távcsővel megnézzük a Napot. A napészlelés veszélyeiről látványos emlékeztető a fókuszpontba tartott lángra lobbanó és hevesen füstölgő falevél – a gyermekek egy életre megjegyzik, hogy ne nézzenek napszűrő nélkül a Napba! Megfelelő napszűrőkkel felfegyverezve a napfoltok umbrája és udvara (penumbra) és a Nap szemcsézettsége (granuláció) is gyönyörűen látható, miközben megismerkedünk központi csillagunk felépítésével és működésével. A különleges zöld és mélyibolya szűrőkben a napfáklyák is felsejlenek. Kedvező kitérés esetén a Vénusz bolygót is felkeressük 150-200x nagyításon, megcsodálva pólussapkáit és a kénsav felhőtető sötét sávjait. A bemutató után méretarányos Naprendszer modellt állítunk fel, majd a gyermekek útra kelnek a bolygókkal...



16. Csapatépítés
Csapatépítő programunk elsődleges célja a közösség összekovácsolása és egyben tartása, egymásra utaltságot és csapatmunkát alkalmazó játékokkal, feladatokkal. A programot beltéren kezdjük ráhangolódással, bemelegítéssel, majd terepen, erdőben vár a meglepetés és a helytállás. A csapat egységben, büszkén, saját indulót fújva ér vissza a Kismagosba.

Beltéri programok:

17. Fonalfestés növényekkel
Ki tudja manapság, hogy régen a színes ruhákat festőnövények kivonataival festették? A program során megismerkedünk a különböző festőnövényekkel és az általuk létrehozható színekkel, a festés módjával, a festékfixálással, majd festőnövénnyel festett gyapjúfonalból készítünk pompont, babát, állatokat, körmöcskézünk, szalagszövünk. Többnapos tartózkodás esetén idő és lehetőség van festőlé főzésére, fonaláztatásra, fonalfestésre és szárításra is.


18. Tintafőzés
A szép színes, vagy éppen jellegtelen barna bogyók és növényi részek megannyi izgalmas színanyagot rejtenek. A tintafőzés során különféle friss és szárított növényi bogyókból és gubacsból tintákat főzünk. Az igazi meglepetés akkor ér, amikor a különböző színű tintákkal készített rajzok a tintától eltérő színt mutatnak fehér, és megint eltérőt a félfamentes rajzlapon! Gyönyörű színes képek és minták készíthetők. Sőt, láthatatlan titkosírást is készítünk, melyet elő is varázsolunk...

19. Újrapapír készítés
A kézműves foglalkozások közül a fiúk egyik kedvenc programja. Félig használt lapokat apró darabokra tépkedünk, beáztatjuk, turmixgépben apróra daráljuk, tetszés szerint megfestjük festőnövényekkel, papíröntő kereten ülepítjük, posztón kinyomkodjuk, majd megszárítjuk. A kész papírokat száradás után haza is lehet vinni.
papíráztatás turmix előtt

20. Parányok a mikroszkópban
Gyakran még a felnőttek sem sejtik, hogy egy csepp vízben milyen változatos életközösség, soha nem látott élőlények hada úszkál. Ennek a különleges növényke és állatkavilágnak eredünk nyomába. Professzionális mikroszkópokkal, a leglátványosabb és legváltozatosabb megvilágítási rendszerekkel vizsgáljuk a vízi lebegő vagy alzaton mászó élőlényeket, több száz, akár ezerszeres nagyításon. Hogy az élmény igazán közösségi legyen, a képet kamera segítségével a falra is kivetítjük, hogy együtt éljük át a mozgó élőlények vadászatának, követésének izgalmát. Ékszerdobozhoz hasonlító tündöklő kovaalgák, kifli, zsemle, csillag és harmonika alakú zöldmoszatok, csapkodó ostorosok, kúszó amőbák, hullámzó csillósok világa tárul elénk. Szerencsés esetben a ragadozó amőbák, csillósok vadászatát, táplálékszerzését, bekebelezését is láthatjuk. Közben nem csak a különféle élőlényekről, de azok anyagforgalmi szerepéről, vízminőséget meghatározó tevékenységükről is szó esik. Levezetésképpen pedig eljátsszuk a planktonközösséget, az alga-növendékek menekülhetnek az óriásszájú ostorosok, kerékszervükkel beszívó kerekesférgek és állábaikkal bekebelező házasamőbák elől.
Egy jókora ostoros Trachelomonas alga úszik a falon!

21. Komposztálás
A komposztálás az egyik leghatékonyabb, leghasznosabb és házilag is kivitelezhető módja a háztartási és kerti könnyen bomló hulladékok kezelésére. Nem csak a szemét mennyiségét csökkenti, de a végterméke is hasznosítható. Hogy a gyermekek számára a komposztálás ne csak egy unalmas szemétdomb képében éljen, bemutatjuk saját komposzttárolónkat, a komposztálás technikáját, megvizsgáljuk, milyen élőlények élnek a komposztdombban, illetve a Csodálatos Farakás körüli növényi hulladékbontó dombon. A szelektív hulladékgyűjtés módszerét is végigtekintjük az Oktatóközpontban. A gyermekek így fiatal korukban megismerkednek a környezettudatos életmód egyszerű és alapvető gyakorlati fogásaival.

22. Melyik részét esszük
A szupermarketek kínálatában egyre nagyobb hányadot képviselnek a feldolgozott, előkészített élelmiszerek. A készétel fogyasztás térhódítása mellett egyre inkább elidegenülnek az emberek az ételeinket összetevő nyersanyagoktól. A mai gyermekek néha megdöbbentő módon nem ismerik az ételeinket képező különböző zöldségeket, gyümölcsöket, pláne a fűszer és gyógynövényeket. Már nyersanyag formájában sem, a földben növekvő növényt pedig még kevésbé. Programunk során ezeket a fontos gyakorlati és kulturális ismereteket elevenítjük fel. Különböző zöldségekről, gyümölcsökről és gyógynövényekről találjuk ki közösen, játékokban, saját kiselőadásban, hogy milyen részét fogyasztjuk, kitérve a módosult növényi raktározószervekre is. Majd a gyakorlatban is megvizsgálunk néhány idényzöldséget, gyümölcsöt, meghámozzuk, elkészítjük őket. Több napos tartózkodásnál lehetőség van valami finomat főzni belőlük...

23. Mosás egykor és ma
Manapság, mikor anyu kimossa a koszos ruhát a mosógépben és megszárítja a szárítógépben, nem is tudjuk, milyen fáradságos dolog volt régebben a mosás. A reklámokból látott intelligens mosóporok tömkelegében minden intelligenciánk odavész a környezetkímélő és ergonomikus mosással kapcsolatban. A program során megismerkedünk a mosás régi eszközeivel és módszereivel. Bemutatunk olyan egyszerű mosó és tisztítószereket, melyekkel mosógép használata mellett is környezetkímélően moshatunk. A játékos feladatok során reklámellenőrzésképpen ruhát koszolunk és próbamosunk, vizet lágyítunk, és megmutatjuk a környezetkímélő mosás gyakorlati fogásait.
24. A gyertya csodája
A gyertya összetétele, égése és készítése tárul fel ezen a fiúk és lányok által egyaránt kedvelt, kísérletező, kémiai, "pirotechnikai" és kézműves elemeket is magába sűrítő programon. Megvizsgálunk különböző anyagokból készült gyertyákat és világítóeszközöket, kísérletezünk a láng égésével, részeivel és színével, olvasztunk paraffint, készítünk gyertyát és festünk lángot is. A gyermekek megismerik a gyertya szerepét és készítésének módjait, megértik és megtanulják a tűz használatát, veszélyeit és eloltását, és a viasszal végezhető kézműves technikákat.

Éjszakai programok:


25. Csillagtúra és lézeres csillagkép-bemutató
A csillagos égbolt látványa mindannyiunkat lenyűgöz. A csillagtúra során a Nacsapéreg körpanorámás rétjéről csodálhatjuk meg a sötét vidéki égbolt sziporkázó csillagait, a városból nem látható Tejutat, a fényes bolygókat, és néhány halvány szabad szemmel is látható csillaghalmazt. Egy speciális, erős, az égboltig felvilágító zöld lézer segítségével megmutatjuk az évszak csillagképeit és elmerülünk a csillagmesék birodalmában. A csillagtúra néhány fényesebb égitest kis távcsöves megfigyelésével is kombinálható.


26. Távcsöves csillagászat
A világegyetemünk égitesteiről, mélységeiről készített csodálatos fotók igazán látványosak. Kevesen tudják, hogy saját szemünkkel megpillantani őket még ennél is sokkal izgalmasabb, maradandóbb és közvetlenebb élmény! A csillagászati bemutatón kitűnő képalkotású, professzionális távcsövek segítségével gyönyörködhetünk a Hold teraszos falú krátereiben, rianásokkal és vulkáni dómokkal tűzdelt tengereiben, az égen látható bolygók felszíni és felhőalakzataiban, holdjaiban. Vizsgálhatunk kettőscsillagokat, a Tejútrendszerben található csillaghalmazokat, gázködöket, és planetáris ködöket, sőt akár több millió fényévre fekvő távoli galaxisokat is lencsevégre kaphatunk. A bemutatót egy hátizsákban még hordozható közepes méretű távcsővel tartjuk. Autós szállítás esetén obszervatóriumi méretű, nagy távcső használatára is lehetőség van. Borult ég esetén a bemutatót az éjszakai túrával helyettesíthetjük!

27. Éjszakai túra, vadak a sötétben
A sötét erdő minden gyermek számára nagyon izgalmas, éjszaka minden más, mint nappal! Sokan indokolatlanul félnek, rettegnek, mások igazi csatazajt csapnak. Az éjszakai túra során bemerészkedünk a Csömöle-patak nappal is árnyas északi szurdokvölgyébe, ahol a gyermekek megtapasztalhatják a teljes sötétséget. Megtanulunk a sötétben tájékozódni, figyelni és értelmezni az erdő neszeit, néhány feladattal feltárjuk érzékszerveink megváltozott működését és képességeit. Miután leküzdöttük félelmeiket, itt az ideje a bátorság próbájának, a magány, egyedüllét megélésének. Végezetül, hogy a feszültséget oldjuk, a két-három csapatra oszlott csoportnak vadállat hangokat kell felismerniük a sötétben, és kitalálni, hogy jelent-e veszélyt számunkra a hallott állat…
Egész napos kirándulások:

28. Vulkán és hegyvidéki erdők a Magas-Börzsöny bércein
A Börzsöny hazánk legérintetlenebb és harmadik legmagasabb hegysége. Kiadós túránk során a Magas-Börzsöny csodálatos tájain, sűrű bükkösökkel és fenyőerdőkkel, sziklatornyos gerincekkel és magashegyi rétekkel szabdalt útjain megyünk. Csodálatos panorámában gyönyörködhetünk a Nagy-Hideg-hegyről (865 m) vagy a Börzsöny tetejéről, a Csóványosi kilátóból (938 m): a Börzsöny mellett a Visegrádi hegység, Pilis, Naszály, sőt tiszta időben a Mátra és az Alacsony-Tátra is látható. A lepusztult kaldera peremén túrázva megelevenedik a hajdan Magas-Tátra magasságát elérő vulkanikus hegység múltja, és a klímazonális erdőtársulások övezetessége, a különböző erdők fajösszetétele is kiválóan megfigyelhető. Oktatóközpontunkból busszal vagy kisvonattal megyünk Királyrétre. Jó erőben levő csapattal, hosszú napos túraként megtehetjük a Királyrét - Nagy-Hideg-hegy - Csóványos - Foltán-kereszt - Királyrét útvonalat (20 km), vagy a Királyrét - Nagy-Hideg-hegy - Királyrét útvonalat (15 km). Hogy a kevésbé edzettek se maradjanak ki a Magas-Börzsöny csodálatos tájaiból, a Királyrét – Nagy-Hideg-hegy turistabusz igénybe vételével, a Nagy-Hideg-hegyről indulva könnyedebb kaldera-túrát tehetünk a Csóványosig, és vissza (5 km), esetleg névadónkat, a Magosfát (916 m) is útba ejtve (8 km).
Közlekedés oda-vissza (diák): Busz Királyrétig: 2x155 Ft, Kisvonat királyrétig: 600 Ft, Turistabusz Nagy-Hideg Hegyre: 2x500Ft
a kaldera gerincén, és a Haramia-lyukban

29. Szurdokvölgyben és legelőkön Törökmező felé
Oktatóközpontunkból induló túránkon a környékbeli Dél-Börzsöny legszebb látnivalóit fűzzük fel, igazán változatos növénytársulásokkal és sok szép kilátóhellyel. A Gál-hegy északi oldalát megmászva indulunk útnak, sűrű bükkösök között, majd hamar felérkezünk a Nagy-Kőszikla meleg, sziklás, napos molyhos-tölgyesébe, ahonnan csodálatos Dunakanyari panorámában gyönyörködhetünk. Széles legelőkön átkelve Törökmező árnyas völgyébe jutunk, a zegzugos fagyökerek közt eredő Fehér-forrás csoporthoz. A Toronyalja Pálos kolostor és Pusztatorony várromja után a Szokolyai-medence déli peremének vadvirágos legelőin ballagunk visszafelé, csodálatos kilátással a Magas-Börzsönyre és a Naszályra. Végül a Csömöle-patak északi, meredek, sziklás szurdokvölgyében érünk haza, mohákban, zúzmókban és gombákban gazdag sűrű árnyas tölgyerdőben (14 km). Nap végére megismerkedünk a környék változatos társulásainak növényeivel és állataival.
 fagyökerek a Fehér-forrás mentén - a Nagy-Varga-rét vadvirágos táján

30. Ártéri vizsgálatok a Duna holtágában
A Kismaros-menti Duna partja különleges vízivilágot rejt. Sétánk során az ártéren haladva elérjük a lefűződött kismarosi holtág sulyommal, és vízitökkel borított víztükrét. Az állóvizű morotva megannyi ritkán látott vízinövénynek ad otthont, vízicsigák, vízibogarak, halivadékok kerülnek elő a szűrős vízvizsgálat során. Planktonhálóval is veszünk mintát, mert a vízben szebbnél szebb mikroszkopikus ostoros algák, csillósok és házas amőbák élnek. A holtágban a hattyú, jégmadár és a szürke gém is gyakori vendég, de az ártér mocsaras növényvilágával is megismerkedünk. A szigetre átérve őserdőszerű lábasfák fogadnak támasztógyökerekkel, liánokként lelógó vadszőlő borítja sűrűn a fákat. Majd kibukkan a Duna, méghozzá nem is akárhogyan! A Dunakanyar talán legszebb panorámájú homokstrandjához érünk, szemben a Visegrádi várral. Jó időben önfeledten lehet fürdőzni a lassan mélyülő homokparton. Kirándulásunkról délután visszaérve bevetjük az oktatóépület mikroszkópparkját és megcsodáljuk a holtág és a Duna tündöklő egysejtű világát.
 hattyúcsalád a holtágban - homokstrand visegrádi panorámával

31. Két keréken a Dunakanyarban (kerékpártúra)
Hazánk egyik legszebb bicikliútján végigkerekezve gyönyörködünk a Dunakanyar panorámájában, megcsodáljuk a környék természeti értékeit és a Duna-menti falvak nevezetességeit. Kismaros alatt az ártéren idilli, részben elhagyott kertgazdaságon és gyümölcsösön haladunk, megismerkedve a hagyományos mezőgazdasággal és terményekkel. Nagymarosra érve felfedezzük a város látnivalóit, és a szemben levő Visegrádi vár történetét. A Dömösi szoros keskeny partján továbbtekerve az elkeskenyedő folyó mentén utunk is beszűkül; jobbra meredek, magas, sziklás bércek, balra a Duna. A Beatrix királyné kerékpárút legszebb részei ezek. Zebegényben, később Szobon felkeressük a települések nevezetességeit, az Öreg-malmot, Napraforgó-házakat, sziklatemplomot, majd a Luczenbacher kastélyt és a Börzsöny múzeumot. Az oda-vissza 42 km-es sík terepen futó túra bármikor és bárhol rövidíthető.
a Beatrix-királyné kerékpárúton


32. Két keréken Kismarostól Királyrétig (kerékpártúra)
Az oktatóközpontunkból induló kerékpártúra során a Magas-Börzsöny lábáig, Királyrétig vezető hegyi, de nem különösebben meredek aszfaltút mentén tekerünk végig. Az állomások során érintjük Hártó-kutat, végignézzük Szokolya nevezetességeit, a Pap-hegyet, Királyréten a Vár-hegyet, majd Királyrét után a Bajdázó-tónál érjük el utunk végállomását. Útközben játékos feladatokkal megismerjük a hegység földrajzát, élőhelyeit és természeti értékeit, a tájhasználat, erdőhasználat és kisvasút szerepét, és a környékbeli várakat. A 16 km-es kerekezés 8 km-rel hosszabbítható is a Cseresznyefa parkolóig, ekkor a Magas-Börzsöny emelkedő hegygerincei között, a régi kisvasút völgyében csodálatos réteken pihenhetünk meg.


33. Kenutúra a Duna szigetei közt
Evezős kirándulásunk során túrakenukban, mentőmellényekkel felszerelve, a Duna vizéről csodálhatjuk meg a Dunakanyar látványát, és a vízparti erdők és növénytársulások természeti kincseit. A szakképzett vezető kormányosok megtanítják az evezés és a helyes viselkedés ismérveit, majd vízre szállunk és a part mentén fölfelé evezve a kismarosi szigetek és zátonyszigetek világát vesszük szemügyre. Közben játékos feladatok során megtanuljuk a folyó munkáját és tájformálását, megismerjük a vízparti ártéri társulások növény és madárvilágát, a Duna vízében élő, sokszor alig ismert állatokat és növényeket, és a Duna áldásait és hasznát az emberek életében. Jó kondíció esetén a 4 km-es evezést tovább folytathatjuk egészen Nagymarosig (7 km) további apró szigeteket felfűzve. Lefelé csorgunk a vízen, visz minket a Duna. Jó időben érdemes megállni a Kismarosi sziget csodálatos homokfövenyén, és egy jót fürdőzni a gyönyörű panorámájú, lassan mélyülő, homokos parton.

 
34. Várfoglaló túra és számháború
Vártúránkon Nógrád várát vagy Drégely várát látogatjuk meg és foglaljuk el, közben megelevenedik a középkori várak világa és a várvédő hősök élete. Szokolyára elbuszozva felülünk a balassagyarmati vonatra, és hazánk egyik legszebb, legváltozatosabb vasútvonalán döcögünk a Les-völgy árnyas északi alján, sűrű égererdők és apró égerlápos rétek között. Célunktól függően Nógrádban vagy Drégelypalánkon szállunk le. Ott megmásszuk egyenesen a várat, majd mese következik a hangulatos helyen: beleéljük magunkat Szondi György várkapitány hősi világába, aki maroknyi emberével utolsó csepp véréig harcolt a török ellen. Ezután el is játsszuk a csatát számháború formájában, a törökök beveszik, a magyarok védik a várat! A program a gyermekek számára igazi csapatépítő és jellemnevelő esemény. Rövidebb napra a Nógrádi várat ajánljuk, hosszú napra a korhű és eredeti Drégelyvárat - utóbbit azonban kiadós túra során kell megmásznunk!
Közlekedés oda-vissza, (diák): Busz Szokolyára: 2x155 Ft, Vonat Drégelyvárig: 650 Ft


Szeretettel várjuk osztályát a Kismagosban!





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése