Erdei iskola

Erdei iskola és szállás a Börzsöny kapujában.

A Budapestről is könnyen elérhető helyen, természeti környezetben, 80 éves tölgyerdőben található Kismagos Erdei Oktatóközpont és Szállás nagyszerű helyszínt kínál általános iskolásoknak erdei iskola, osztálykirándulások és táborok tartásához.
Erdei iskolánkban 40 főig tudunk gyermekeket és tanárokat fogadni. A környékről, a helyszínről, a szállásról és étkezésről bővebb információ található itt.

Programjaink szemlélete és pedagógiája:
Erdei iskolánk talán legnagyobb erőssége programkínálatunkban rejlik. A Magosfa Alapítvány többdiplomás vagy doktori végzettséggel rendelkező munkatársai évtizedes környezeti nevelési tapasztalattal vesznek részt környezeti nevelési programok tartásában, új programok módszertanának és eszközparkjának kidolgozásában, felnőtt környezeti nevelők akkreditált Terepi Vezető képzésében, hazai és nemzetközi szinteken is.
Pedagógiánk alapelemei a száraz tényközlés helyett a változatos, megmozgató, gondolkodtató, kompetenciákat fejlesztő és közösséget építő szakmai játékok. Manapság rengeteg elméleti tudással terhelik a gyermekek fejét, miközben az összefüggéseket nem látják át, és nem tanulnak meg önállóan és logikusan gondolkozni. Mi a tantermi órák nagyon fontos kiegészítéseként a terepen, a valóságban mutatjuk be a természet és az emberi környezet működését. A magas szakmai színvonalú lexikális ismeretek mellett arra törekszünk, hogy feltárjuk az összefüggéseket, és megpróbáljuk önálló gondolkodásra tanítani a gyermekeket.
A gyakorlati képességek megszerzését is kiemelten fontosnak tartjuk. Saját példánkkal mutatjuk be a környezettudatosság és a fenntartható életmód elemeit, mely így érthetőbbé válik, és jobban rögzül a gyermekekben, fiatalokban. A gyermekeknek oktatás helyett a ma oly hiányzó szeretetben való nevelést próbáljuk nyújtani, olyan szeretetteljes légkörben, mely stabil alapként biztonságot adva teszi lehetővé a szellemi fejlődésüket.
Hozzánk látogató vendégeinket ezzel a szemlélettel várjuk és fogadjuk. Hisszük, hogy a minőségi környezeti nevelés, és az együtt töltött idő során szerzett ismeretek és tapasztalatok hosszabb távon is gyümölcsöt teremnek a fiatalok életében.


A programmodulok felépítése:
Programjainkat alapesetben 3 tanórás időtartamra dolgoztuk ki. Minden modulhoz jól tervezett forgatókönyv, szertárunkban tárolt eszközkészlet és háttérismeret bázis tartozik. Egy program délelőtt vagy délután is megtartható. Nagy választékban állnak rendelkezésre kültéri és beltéri lehetőségek, illetve éjszakai programok. Egész napos látogatás esetén két programot szoktunk javasolni, köztük ebédszünet lehetséges. A délelőtti program folyhat terepen, a délutáni pedig lehet beltéri. Több napos táborok, erdei iskolák során egész napos tematikus kirándulásokat is ajánlunk, a hosszú túrák emlékezetessé teszi az itt tartózkodást. Az izgalmas éjszakai programok pedig a gyermekek kedvencei közé tartoznak. A programokat kis, jellemzően 15 fős csoportokban tartjuk. Ennél lényegesen nagyobb létszámnál két vezetőnk kíséretét javasoljuk.
A programok kiválasztása és szakmai mélysége terén örömmel egyeztetünk mind a gyermekek életkora, mind a tantervi keretbe való kapcsolódás, beilleszthetőség szerint. Kérésre, előzetes egyeztetéssel kínálatunkban nem szereplő szakmai program megtartását is vállaljuk. Az erdei iskolai programok mellett természetesen ökoturisztikai programválasztékunk is rendelkezésre áll, de igény szerint bármilyen kirándulást, túrát szívesen megszervezünk és vezetünk.

Általános iskolásoknak az alábbi kültéri és beltéri félnapos modulokat, éjszakai programokat és egész napos túrákat ajánljuk figyelmébe. Természetesen ezektől eltérő programok és túraútvonalak tartását is vállaljuk, keressen minket bizalommal!




Programjaink kulcsszavakban:

Kültéri programok:
1. Növényismeret → Erdő-mező növényei – Jellemző fafajok – Kéregrajz – Színpaletta
2. Gyógynövények Felhasználható növényi részek – Alkalmazási területek – Gyógyító vagy mérgező – Gyűjtés, teafőzés
3. Vadon termő ennivalók Erdei gyümölcsök – Ehető növények – Sütés-főzés gyűjtött növényekből
4. Állatok érzékszervei Érzékszerveink próbára tétele – Ki miben jobb? – Különböző állatok érzékelése – Különleges érzékek – Tapints, hallgass, ízlelj, szagolj!
5. Nyomkeresés Milyen állat járt erre? – Nem csak lábnyom, ami elárul – Nyom- és csontgyűjtemény
6. Tájékozódás Fejtsük meg a térképet – Tájoljunk a tájolóval – Többé nem tévedünk el!
7. Túlélés az erdőben Egyedül maradtunk? - éljük túl! – Cselekvés – Vízszerzés – Menedékkészítés – Erdei táplálék
8. Élőhelyismeret Ki hol él szívesen? - Vízpart, rét, erdő összehasonlítása - Összefüggések keresése - Fák mint élőhelyek
9. Talajkutatás A talaj összetétele – Fizikai tulajdonságok – Talajlakó állatok a mikroszkópban – Kialakulás, erózió és védelem
10. Vízvizsgálat    Sosem látott élőlények a patakban! – Vízi makrogerinctelen állatok gyűjtése – Összetevők
11. Csapatépítés Bizalom – Együttműködés – Találékonyság – Feladatmegoldás
12. Tanuljunk a természettőlBiomimikri a terepen  Csodálatos élőlények  Hogyan tanulhatunk fenntarthatóságot az állatoktól és a növényektől? 
13. Gombászat → A gombák rejtelmekkel teli világa – Egyem, ne egyem – Leszedhetem? – Mi rejtőzik a kalap alatt?
14. Rovarok, pókok és társaik → Fűháló - Lepkeháló - Nagyítók - A bogarak, üzletfeleik és ismerőseik. bepillantás az ízeltlábúak csodálatos birodalmába!
15. Állatok, növények felkészülése a télre (ősz) → Téli álom vagy valami más? – Kinek kell télen bunda? – Lombok hullása – Mit rejtenek a rügyek?
16. A Duna → Hogyan alakult ki a Duna? - Mi jellemzi, mennyire tiszta? - Mire használjuk? - A Duna és a történelem - Folyószabályozás


Beltéri programok:
17. Fonalfestés növényekkel Festőnövény fajták – A színek fixálása – Gyapjúfonal festése sárgára, barnára, lilára, kékre – Pompon, baba, állatok – Körmöcskézés – Szalagszövés
18. Tintafőzés Hogyan lesz a gubacsból, bogyókból tinta? – Kódexek tintája – Kis boszorkánykonyha – Eltérő színek a különböző rajzlapokon – Titkosírás
19. Újrapapír készítés A papírgyártás alapjai – Kevesebb is elég? – Papírkészítés használt papírból – Színes papír – Saját készítésű képeslap
20. Melyik részét esszük Ez tényleg növény? – Hallottam már róla… – Eszik vagy isszák? – Hogyan készítsük el
21. Mosás egykor és ma Mosás régi eszközei – Környezetbarát mosás – Ilyen egyszerű anyagokkal is lehet? – Reklámellenőrzés kísérlettel – Vízlágyítás
22. A természet praktikái Biomimikri beltéren  Hogyan tanuljunk csomagolni a természettől?  Természetutánzó kísérletek

Éjszakai programok:
23. Éjszakai túra Teljes sötétség az erdőben – Tájékozódás – Neszvadászat – Ne féljünk!

Egész napos túrák:
24. Szurdokvölgyben és legelőkön Törökmező felé  Molyhos tölgyesek, vadvirágos kaszálók, szurdokvölgyek a Szokolyai-medence peremén – Változatos növénytársulások – Kilátás a Dunakanyarra és a Magas-Börzsönyre – Pusztatorony-Bibevár
25. Igény szerint (vagyis a csoporttal egyeztetjük az egész napos kirándulás részleteit)





Eszközkészletünk:
Beltéri eszközeink: A programok évtizedes tapasztalattal összeállított eszközparkja oktató épületünk szertárában elérhető. Ilyenek például: Börzsöny-makett, tapogatódoboz, vízvizsgáló laboratórium, sztereomikroszkóp, erdei bemutató nyomgyűjtemény, fonalfestő, tintafőző, papírkészítő eszközök, madarásztávcsövek, biológiai falitáblák (ökológia, csillagtérkép, élőhelyek, nyomhatározó, ürülékhatározó, levél és terméshatározó, gyepgazdálkodás, hangyák, méhek, tájékozódás, érzékszervek, védett állatok és növények, házi- és régi magyar állatok). Komoly terepi szakkönyvtárunk mellett egylapos laminált terepi határozóink is rendelkezésre állnak.
Kültéri eszközeink: Oktatóközpontunk területén számos kültéri környezeti nevelési eszköz is használható: famintázat és kéregbemutató fal, faxilofon, aszaló, és a Magyar Madártani Egyesület Madárbarát Mintakert tanösvénye.


A Madárbarát Tanösvényen

Írás madártollal az oktatóépületben

Programjaink részletes leírása

Kültéri programok:

1. Növényismeret
A botanikai program során a gyermekek megismerkednek a növények szerveződési szintjeivel (algák, gombák, mohák, harasztok, fás és lágyszárúak), a leggyakoribb erdei növényfajokkal, saját maguk hasonlíthatják össze különböző növénytársulások flóráját (patakvölgyi hűvös erdők és meleg napsütötte legelők). Kreatív feladatok során (illatpárosítás, fatapintás, kéregrajz, fatelefon, színpaletta) nemcsak megértik a gazdag növényvilág fontos szerepét életünkben, de érzelmi kötődés útján természetszerető, környezetükért felelősséget vállaló szemléletet is tanulnak.

 
2. Gyógynövények
Fűben-fában orvosság van. A gyógynövénygyűjtés során a gyermekek megismerkednek a mezőkön, erdőkön növő gyakoribb gyógynövényekkel, azok felismerésével, gyógyhatásával és felhasználásával. A gyermekek által gyűjtött gyógynövényekből teát főzünk, száríthatjuk őket gyógynövényszárítón, megnézhetjük, hogyan működik az illóolaj lepárló, és testközelből megvizsgálhatjuk-megszagolhatjuk az illóolajokat.

3. Vadon termő ennivalók
Ki gondolná, hogy az erdő-mező tele van ehető növényekkel? Ez a különösen élvezetes program nem csak a leggyakoribb, néha igazán közönséges ehető növények felismerésére tanít meg, de megismerjük a növény ehető részeinek felhasználását, sőt végig is kóstoljuk a növényeket! A kiegyensúlyozott, növényeket tartalmazó táplálkozás fontosságáról is mesélünk. Hogy a felelőtlen eszegetés veszélyeire felhívjuk a figyelmet, a gyakori mérgező növényekről is szó esik.


4. Állatok érzékszervei
Az állatok nagyon kifinomult érzékszervekkel rendelkeznek, melyek segítik őket a táplálékszerzésben és túlélésben. A játékokkal teli program során a gyermekek megismerkedhetnek az érzékelés módjaival, összehasonlíthatják az állati és emberi érzékszervek közti különbségeket, miközben saját maguk is megtapasztalják az állati érzékelés nehézségeit és kifinomultságát. Minden érzéket megmozgatunk: Milyen jól lát a vadászó hiúz? Meghallják-e a hatalmas parabolafülekkel rendelkező nyulak? Melyik kopó tudja követni a szagnyomot? Fel tudjuk-e ismerni a tapogatódoboz mélyén ülő a láthatatlan tárgyakat? Hogyan függ az ízérzékelésünk a szaglásunktól?

Ízpróba

5. Nyomkeresés
Az erdőben járva egyes állatokkal ritkán találkozhatunk, de jelenlétüket számtalan nyom árulja el. Nyomozó programunk során a gyermekek nem csak a klasszikus lábnyomok felismerését tanulják meg, de számos egyéb, állatok ottlétére és táplálkozására utaló jellel is megismerkedünk (rágás és fúrásnyomok, tollak, szőrcsomók, tojáshéjak, csontok, szagok...). Így megtanuljuk a legapróbb jelekből is kikövetkeztetni az állatok tevékenységét és életét. Oktatóépületünkbe visszatérve pedig végignézzük erdei nyomgyűjteményünket is.

Öreglyuk a rókakoponyán

6. Tájékozódás
Természetjárás, túrázás során a tájékozódás megtanulása nagyon fontos gyakorlati képesség. Ki ne tévedett volna már el kirándulás során? Programunk célja, hogy a gyerekek megtanuljanak megfelelően tájékozódni erdei, természeti környezetben. A száraznak és elvontnak tűnő ismereteket sok játékkal és feladattal oldjuk, így mindenki könnyen megtanulja a térkép olvasását, az irányok meghatározását és a tájoló használatát, a terepen is alkalmazva a megszerzett tudást.
 A tájolóhasználat nem könnyű dolog.

7. Túlélés az erdőben
Eltévedtünk az erdőben? Cselekednünk kell, fel kell találnunk magunkat, "túl kell élnünk"? Az igazán kalandos és gyakorlati praktikákkal teli program persze korántsem annyira vad, mint a valóságshow-k a TV-ben, hiszen ez tényleg a valóságról szól. A gyermekek megtanulják, mit cselekedjenek, ha eltévedtek az erdőben, hogy hogyan lehet szükség esetén néhány napot átvészelni és minél hamarabb biztonságba kerülni. Alapvető tájékozódási ismeretek mellett a vízszerzés, menedékkészítés, erdei növényi és állati táplálékszerzés módszereiről is szó esik; az egyszerűbbeket a gyakorlatban is megmutatjuk, kipróbáljuk. Minden a józan ész és a valóság talaján zajlik, kommandós-képzésről szó sincs!

 A bivakmenedék alá sokan beférünk

9. Talajkutatás
Mi van a lábunk alatt? Talaj! A program célja ennek az elfelejtett, de igen érdekes és gyakorlati szempontból rendkívül értékes élőhelynek és erőforrásnak a bemutatása. Megismerkedünk a talaj összetételével, a talajfajtákkal, gyűjtünk talajban és avarban élő állatokat, megvizsgáljuk őket mikroszkóppal, vizsgálunk fakorhadékot, járunk érzőösvényen, mesélünk a talajszennyezésről, és a gyakorlatban is megtekintjük a komposzttároló működését.

10. Vízvizsgálat
A Csömöle-patakban nagy az élet! Ki gondolná, mennyi élőlény lakik a kristálytiszta vizű Testvér-forrásból induló patakban. A gyűjtőhálókkal felszerelt gyermekek megfelelő vezetéssel a vízi állatok nyomába erednek. A talált gerinctelen állatokat fajonként gyűjtőedényekbe válogatjuk, majd terepi határozónkkal meghatározzuk őket, életmódjuk, fejlődésmenetük is kiderül. Tavasszal és nyáron mindig bő a fogás: planáriák, húrférgek, bolharákok, kérészlárvák, víziskorpió, vízibogarak, tegzeslárvák, és ujjnyi szalamandralárvák is, néha nagy számban.
A Merck zseblaborral vizsgáljuk az ammónia, nitrit, oldott oxigén, pH, foszfát, nitrát-tartalmat és a keménységet. A mélyebb háttér-ismertek miatt ezt a részt inkább felső tagozatosoknak ajánljuk.

Szűrős vadászat

11. Csapatépítés
Csapatépítő programunk elsődleges célja a közösség összekovácsolása és egyben tartása, egymásra utaltságot és csapatmunkát alkalmazó vicces játékokkal, feladatokkal. A csoportoknak szüksége lesz a logikus gondolkodásra, kommunikációra, bizalomra és együttműködésre. A programot beltéren kezdjük ráhangolódással, bemelegítéssel, majd terepen, erdőben vár a meglepetés és a helytállás.

12. Tanuljunk a természettől!
A program során a biomimikri csodálatos világába kaphatunk betekintést: a biomimikri a természet utánzását jelenti, különösen pedig arra vagyunk kíváncsiak,  hogy a fenntarthatóság szempontjából mit tanulhatunk a természettől. A modulban megismerkedünk a biomimikri két alapvető módszerével: az egyik az élőlény felől közelít - tehát mit tanulhatunk bármelyik növénytől vagy állattól; a másik pedig  a probléma felől - ha van egy megoldandó kérdésünk, milyen megoldásokat találhatunk rá a természetben. 

13. Gombászat
Az élőlényeknek egy titokzatos országa, amit programunk keretében alaposan felderíthetünk. Megfelelő időjárási körülmények esetén roppant izgalmas és csodálatos világ tárulhat elénk. De száraz időben sem aggódunk, mert sokkal több helyen ott vannak mint azt gondolnánk! Mi megleljük és kibeszéljük őket. A legkisebbtől a legnagyobb óriásokig, a könnyen észrevehetőtől az alig láthatóig. Megfigyeljük, hol szeretnek előbújni, eltanakodunk azon, vajon megehetjük, vagy inkább hagyjuk a helyén.

14. Rovarok, pókok és társaik
Egy, a minket körülvevő titokzatos birodalom lakóival ismerkedhetünk meg ezen a programon. A füvek között, fák lombjaiban élő parányi sokadalom izgalmas felfedezni valókat kínál. A rejtőzés mesterei, a túlélés bajnokai a Börzsöny tövében! Igazi szépségek és rondaságok a nagyító alatt. Mind igazán izgalmas és érdekes tagjai a minket körülvevő világnak. Vérpezsdítő vadászat csipesszel és lepkehálóval! Csak bátraknak!

15. Vadlesen
Főleg az öt nagy vadfajjal ismerkedünk meg a program során: szarvas, őz, vaddisznó, muflon, dámvad. Megismerkedünk a viselkedésükkel, meghallgatjuk a hangjukat, kézbe vesszük a trófeát, hogy megnézzük a részeit és meghatározzuk a korát, megfigyeljük az agancs és szarv különbségét. A terepen járva megkeressük a nyomaikat: lábnyomok, táplálkozási nyomok, dagonya, stb. Megtudjuk, mire jók a vadgazdálkodási eszközök (pl. vadászles, automata szóró). Elkanyarodunk a róka és borzvár felé, hogy felfedezzük a különbségeket. És ki tudja: lehet, hogy meg is pillantjuk valamelyik állatot?

16. Állatok, növények felkészülése a télre (ősz)
Mindannyian érezzük, hogy jön a tél: hűvösödnek és rövidülnek a napok. Az emberek ilyenkor melegebben felöltöznek, elkezdenek fűteni. Az állatoknak és a növényeknek erre nincs lehetőségük, másképpen kell alkalmazkodniuk a hideghez.
A modul során végig vesszük, hogy a növények és állatok milyen túlélési stratégiákat alakítottak ki a tél átvészeléséhez: ki költözik el, ki alszik téli álmot, és kivel találkozhatunk télen is? A terepen tartott foglalkozást alaposan megmozgató játékok egészítik ki: a mókusoknak minél több élelmet kell szerezniük, el kell rejteniük, majd minél rövidebb idő alatt minél többet megszerezniük akár más raktárából is. A gyerekeknek gondoskodniuk kell a pelék meleg fészkéről, nehogy elpusztuljanak a téli álom során. A növények túlélési stratégiái közül alaposabban megvizsgáljuk a lombhullatást, a tölgyfa termését és megfigyeljük a lehullott levelek tövén nyugvó rügyeket is. A foglalkozás végén művészi színpalettát is készíthetünk.

17. A Duna
Feketében kezdődik, Feketében végződik, mégis kéknek mondjuk! Valóban kék? Milyen a vízminősége? Mennyi vizet szállít? Honnan ered, hova folyik, hogyan alakult ki, fejlődött? Mire használja az ember a Dunát, és annak vizét? Hogyan tudjuk megóvni a folyót, annak értékeit? Ezeket a kérdéseket járjuk körbe a Duna történelem során betöltött szerepével együtt, ahol megjelennek a rómaiak, a tatárok, Mátyás király és Széchenyi István. A programot hol tartanánk máshol, mint a kismarosi Duna-parton!


Beltéri programok:

18. Fonalfestés növényekkel
Ki tudja manapság, hogy régen a színes ruhákat festőnövények kivonataival festették? A program során megismerkedünk a különböző festőnövényekkel és az általuk létrehozható színekkel, a festés módjával, a festékfixálással, majd festőnövénnyel festett gyapjúfonalból készítünk pompont, babát, állatokat, körmöcskézünk, szalagot szövünk. Többnapos tartózkodás esetén idő és lehetőség van festőlé főzésére, fonaláztatásra, fonalfestésre és szárításra is.

19. Tintafőzés
A szép színes, vagy éppen jellegtelen barna bogyók és növényi részek megannyi izgalmas színanyagot rejtenek. A tintafőzés során különféle friss és szárított növényi bogyókból és gubacsból tintákat főzünk. Az igazi meglepetés akkor ér, amikor a különböző színű tintákkal készített rajzok a tintától eltérő színt mutatnak fehér, és megint eltérőt a félfamentes rajzlapon! Gyönyörű színes képek és minták készíthetők. Sőt, láthatatlan titkosírást is készítünk, melyet elő is varázsolunk...


20. Újrapapír készítés
A kézműves foglalkozások közül a fiúk egyik kedvenc programja. Félig használt lapokat apró darabokra tépkedünk, beáztatjuk, turmixgépben apróra daráljuk, tetszés szerint megfestjük festőnövényekkel, papíröntő kereten ülepítjük, posztón kinyomkodjuk, majd megszárítjuk. A kész papírokat száradás után haza is lehet vinni. És hogy az se unatkozzon, aki éppen nem a fenti műveletet végzi, papírmassé tálkát is készítünk.

Papíráztatás turmix előtt

21. Melyik részét esszük
A szupermarketek kínálatában egyre nagyobb hányadot képviselnek a feldolgozott, előkészített élelmiszerek. A készétel fogyasztás térhódítása mellett egyre inkább elidegenülnek az emberek az ételeinket összetevő nyersanyagoktól. A mai gyermekek néha megdöbbentő módon nem ismerik az ételeinket képező különböző zöldségeket, gyümölcsöket, pláne a fűszer és gyógynövényeket. Már nyersanyag formájában sem, a földben növekvő növényt pedig még kevésbé. Programunk során ezeket a fontos gyakorlati és kulturális ismereteket elevenítjük fel. Különböző zöldségekről, gyümölcsökről és gyógynövényekről találjuk ki közösen, játékok segítségével, hogy milyen részét fogyasztjuk, kitérve a módosult növényi raktározószervekre is. Majd a gyakorlatban is megvizsgálunk néhány idényzöldséget, gyümölcsöt, magot.

22. Mosás egykor és ma
Manapság, mikor anyu kimossa a koszos ruhát a mosógépben és megszárítja a szárítógépben, nem is tudjuk, milyen fáradságos dolog volt régebben a mosás. A reklámokból látott intelligens mosóporok tömkelegében minden intelligenciánk odavész a környezetkímélő és ergonomikus mosással kapcsolatban. A program során megismerkedünk a mosás régi eszközeivel és módszereivel. Bemutatunk olyan egyszerű mosó és tisztítószereket, melyekkel mosógép használata mellett is környezetkímélően moshatunk. A játékos feladatok során reklámellenőrzésképpen ruhát koszolunk és próbamosást végzünk, vizet lágyítunk, és megmutatjuk a környezetkímélő mosás gyakorlati fogásait.

23. A természet praktikái
A modul során beltéren ismerkedünk a biomimikri fogalmával. A biomimikri a természet utánzását jelenti, minket pedig különösen az érdekel, hogy mit tanulhatunk fenntarthatóság tekintetében a természettől. Áttekintjük a biomimikri 9 alapelvét és igyekszünk ellesni pár praktikát a természettől a fenntartható csomagoláshoz. A csoport igényeinek megfelelően különféle kísérletekkel vagy foglalkozásokkal folytatjuk - pl. kalcium-karbonát előállítása, napelem készítés növényi festék segítségével, de tervezhetünk fenntartható épületet a természetet hívva segítségül. 

Éjszakai programok:

24. Éjszakai túra
A sötét erdő minden gyermek számára nagyon izgalmas, éjszaka minden más, mint nappal! Sokan indokolatlanul félnek, rettegnek, mások igazi csatazajt csapnak. Az éjszakai túra során bemerészkedünk a Csömöle-patak nappal is árnyas északi szurdokvölgyébe, ahol a gyermekek megtapasztalhatják a teljes sötétséget. Megtanulunk a sötétben tájékozódni, figyelni és értelmezni az erdő neszeit, néhány feladattal feltárjuk érzékszerveink megváltozott működését és képességeit. Miután leküzdöttük félelmeiket, itt az ideje a bátorság próbájának, a magány, egyedüllét megélésének.

Egész napos kirándulások:

25. Szurdokvölgyben és legelőkön Törökmező felé 
Oktatóközpontunkból induló túránkon a környékbeli Dél-Börzsöny legszebb látnivalóit fűzzük fel, igazán változatos növénytársulásokkal és sok szép kilátóhellyel. A Gál-hegy északi oldalát megmászva indulunk útnak, sűrű bükkösök között, majd hamar felérkezünk a Nagy-Kőszikla meleg, sziklás, napos molyhos-tölgyesébe, ahonnan csodálatos dunakanyari panorámában gyönyörködhetünk. Széles legelőkön átkelve Törökmező árnyas völgyébe jutunk, a zegzugos fagyökerek közt eredő Fehér-forrás csoporthoz. A Toronyalja Pálos kolostor és Pusztatorony várromja után a Szokolyai-medence déli peremének vadvirágos legelőin ballagunk visszafelé, csodálatos kilátással a Magas-Börzsönyre és a Naszályra. Végül a Csömöle-patak északi, meredek, sziklás szurdokvölgyében érünk haza, mohákban, zuzmókban és gombákban gazdag sűrű árnyas tölgyerdőben (14 km). Nap végére megismerkedünk a környék változatos társulásainak növényeivel és állataival.

26. Igény szerint 
A csoporttal egyeztetjük az egész napos kirándulás részleteit)


 Fagyökerek a Fehér-forrás mentén - a Nagy-Varga-rét vadvirágos táján.
 


Szeretettel várjuk osztályát a Kismagosban!