Erdei iskola

Minősített erdei iskola és szállás a Börzsöny kapujában.

A Budapestről is könnyen elérhető helyen, természeti környezetben, 80 éves tölgyerdőben található Kismagos Erdei Oktatóközpont és Szállás nagyszerű helyszínt kínál általános iskolásoknak erdei iskola, osztálykirándulások és táborok tartásához.
Erdei iskolánk a KOKOSZ által minősített erdei iskolai szolgáltatást nyújt, akkrediált programokkal.
Erdei iskolánkban 40 főig tudunk gyermekeket és tanárokat fogadni. A környékről, a helyszínről, a szállásról és étkezésről bővebb információ található itt.




Programjaink szemlélete és pedagógiája:
Erdei iskolánk talán legnagyobb erőssége minősített programkínálatunkban rejlik. A Magosfa Alapítvány többdiplomás vagy doktori végzettséggel rendelkező munkatársai évtizedes környezeti nevelési tapasztalattal vesznek részt környezeti nevelési programok tartásában, új programok módszertanának és eszközparkjának kidolgozásában, felnőtt környezeti nevelők akkreditált Terepi Vezető képzésében, hazai és nemzetközi szinteken is.
Pedagógiánk alapelemei a száraz tényközlés helyett a változatos, megmozgató, gondolkodtató, kompetenciákat fejlesztő és közösséget építő szakmai játékok. Manapság rengeteg elméleti tudással terhelik a gyermekek fejét, miközben az összefüggéseket nem látják át, és nem tanulnak meg önállóan és logikusan gondolkozni. Mi a tantermi órák nagyon fontos kiegészítéseként a terepen, a valóságban mutatjuk be a természet és az emberi környezet működését. A magas szakmai színvonalú lexikális ismeretek mellett arra törekszünk, hogy feltárjuk az összefüggéseket, és megpróbáljuk önálló gondolkodásra tanítani a gyermekeket.
A gyakorlati képességek megszerzését is kiemelten fontosnak tartjuk. Saját példánkkal mutatjuk be a környezettudatosság és a fenntartható életmód elemeit, mely így érthetőbbé válik, és jobban rögzül a gyermekekben, fiatalokban. A gyermekeknek oktatás helyett a ma oly hiányzó szeretetben való nevelést próbáljuk nyújtani, olyan szeretetteljes légkörben, mely stabil alapként biztonságot adva teszi lehetővé a szellemi fejlődésüket.
Hozzánk látogató vendégeinket ezzel a szemlélettel várjuk és fogadjuk. Hisszük, hogy a minőségi környezeti nevelés, és az együtt töltött idő során szerzett ismeretek és tapasztalatok hosszabb távon is gyümölcsöt teremnek a fiatalok életében.


 A programmodulok felépítése:
Programjainkat alapesetben 3 tanórás időtartamra dolgoztuk ki. Minden modulhoz jól tervezett forgatókönyv, szertárunkban tárolt eszközkészlet és háttérismeret bázis tartozik. Egy program délelőtt vagy délután is megtartható. Nagy választékban állnak rendelkezésre kültéri és beltéri lehetőségek, illetve éjszakai programok. Egész napos látogatás esetén két programot szoktunk javasolni, köztük ebédszünet lehetséges. A délelőtti program folyhat terepen, a délutáni pedig lehet beltéri. Több napos táborok, erdei iskolák során egész napos tematikus kirándulásokat is ajánlunk, a hosszú túrák emlékezetessé teszi az itt tartózkodást. Az izgalmas éjszakai programok pedig a gyermekek kedvencei közé tartoznak. A programokat kis, jellemzően 15 fős csoportokban tartjuk. Ennél lényegesen nagyobb létszámnál két vezetőnk kíséretét javasoljuk.
A programok kiválasztása és szakmai mélysége terén örömmel egyeztetünk mind a gyermekek életkora, mind a tantervi keretbe való kapcsolódás, beilleszthetőség szerint. Kérésre, előzetes egyeztetéssel kínálatunkban nem szereplő szakmai program megtartását is vállaljuk. Az erdei iskolai programok mellett természetesen ökoturisztikai programválasztékunk is rendelkezésre áll, de igény szerint bármilyen kirándulást, túrát szívesen megszervezünk és vezetünk.

Általános iskolásoknak az alábbi kültéri és beltéri félnapos modulokat, éjszakai programokat és egész napos túrákat ajánljuk figyelmébe. Természetesen ezektől eltérő programok és túraútvonalak tartását is vállaljuk, keressen minket bizalommal!





Programjaink kulcsszavakban:

Kültéri programok:
1. Növényismeret → Erdő-mező növényei – Jellemző fafajok – Kéregrajz – Színpaletta
2. Gyógynövények Felhasználható növényi részek – Alkalmazási területek – Gyógyító vagy mérgező – Gyűjtés, teafőzés
3. Vadon termő ennivalók Erdei gyümölcsök – Ehető növények – Sütés-főzés gyűjtött növényekből
4. Madarászat és madárvédelem Erdei és mezei madarak – Toll, fészek, tojások – Madárbarát Tanösvény
5. Állatok érzékszervei Érzékszerveink próbára tétele – Ki miben jobb? – Különböző állatok érzékelése – Különleges érzékek – Tapints, hallgass, ízlelj, szagolj!
6. Nemszeretem állatok Miért is nem szeretjük? – Barátaink a pókok – Szőjünk pókhálót! – Fantasztikus pókhírek!
7. Nyomkeresés Milyen állat járt erre? – Nem csak lábnyom, ami elárul – Nyom- és csontgyűjtemény
8. Tájékozódás Fejtsük meg a térképet – Tájoljunk a tájolóval – Többé nem tévedünk el!
9. Túlélés az erdőben Egyedül maradtunk? - éljük túl! – Cselekvés – Vízszerzés – Menedékkészítés – Erdei táplálék
10. Élőhelyismeret Ki hol él szívesen? - Vízpart, rét, erdő összehasonlítása - Összefüggések keresése - Fák mint élőhelyek
11. Hétmérföldes csizmával a százholdas pagonyban (erdei matek) Régi mértékegységek – Milyen magas a fa? – Mennyivel rohan a patak? – Becsüljünk és mérjünk!
12. Talajkutatás A talaj összetétele – Fizikai tulajdonságok – Talajlakó állatok a mikroszkópban – Kialakulás, erózió és védelem
13. Vízvizsgálat    Sosem látott élőlények a patakban! – Vízi makrogerinctelen állatok gyűjtése – Összetevők
14. Csapatépítés Bizalom – Együttműködés – Találékonyság – Feladatmegoldás
15. Tanuljunk a természettőlBiomimikri a terepen  Csodálatos élőlények  Hogyan tanulhatunk fenntarthatóságot az állatoktól és a növényektől? 
16. Gombászat → A gombák rejtelmekkel teli világa – Egyem, ne egyem – Leszedhetem? – Mi rejtőzik a kalap alatt?
17. Házunk táján → Milyen állatot tarthatunk a háznál? – Milyen helyet kedvelnek? – Mivel etessük őket? – Tojástól a tyúkig
18. Rovarok, pókok és társaik → Fűháló - Lepkeháló - Nagyítók - A bogarak, üzletfeleik és ismerőseik. bepillantás az ízeltlábúak csodálatos birodalmába!
19. Vadlesen → Mi a különbség az agancs és a szarv között? – Mire jó a vadászles? – Szarvasbőgés és őz riasztó hangja – Vadállatok viselkedése
20. Állatok, növények felkészülése a télre (ősz) → Téli álom vagy valami más? – Kinek kell télen bunda? – Lombok hullása – Mit rejtenek a rügyek?
21. A Duna → Hogyan alakult ki a Duna? - Mi jellemzi, mennyire tiszta? - Mire használjuk? - A Duna és a történelem - Folyószabályozás



Beltéri programok:
22. Fonalfestés növényekkel Festőnövény fajták – A színek fixálása – Gyapjúfonal festése sárgára, barnára, lilára, kékre – Pompon, baba, állatok – Körmöcskézés – Szalagszövés
23. Tintafőzés Hogyan lesz a gubacsból, bogyókból tinta? – Kódexek tintája – Kis boszorkánykonyha – Eltérő színek a különböző rajzlapokon – Titkosírás
24. Újrapapír készítés A papírgyártás alapjai – Kevesebb is elég? – Papírkészítés használt papírból – Színes papír – Saját készítésű képeslap
25. Melyik részét esszük Ez tényleg növény? – Hallottam már róla… – Eszik vagy isszák? – Hogyan készítsük el
26. Mosás egykor és ma Mosás régi eszközei – Környezetbarát mosás – Ilyen egyszerű anyagokkal is lehet? – Reklámellenőrzés kísérlettel – Vízlágyítás
27. A gyertya csodája Miből lehet gyertyát készíteni? – Mi az ami ég? – Ugráló láng – Egy kis pirotechnika – Oltsuk is el!
28. A természet praktikái Biomimikri beltéren  Hogyan tanuljunk csomagolni a természettől?  Természetutánzó kísérletek


Éjszakai programok:
29. Éjszakai túra Teljes sötétség az erdőben – Tájékozódás – Neszvadászat – Ne féljünk!

Egész napos túrák:
30. Vulkán és hegyvidéki erdők a Magas-Börzsöny bércein A Börzsöny legmagasabb csúcsai – Sűrű bükkerdők, fenyvesek – Hegyi rétek – Sziklatornyok – Börzsöny keletkezése
31. Szurdokvölgyben és legelőkön Törökmező felé Molyhos tölgyesek, vadvirágos kaszálók, szurdokvölgyek a Szokolyai-medence peremén – Változatos növénytársulások – Kilátás a Dunakanyarra és a Magas-Börzsönyre – Pusztatorony-Bibevár





Eszközkészletünk:
Beltéri eszközeink: A programok évtizedes tapasztalattal összeállított eszközparkja oktató épületünk szertárában elérhető. Ilyenek például: Börzsöny-makett, tapogatódoboz, vízvizsgáló laboratórium, sztereomikroszkóp, erdei bemutató nyomgyűjtemény, fonalfestő, tintafőző, papírkészítő eszközök, madarásztávcsövek, biológiai falitáblák (ökológia, csillagtérkép, élőhelyek, nyomhatározó, ürülékhatározó, levél és terméshatározó, gyepgazdálkodás, hangyák, méhek, tájékozódás, érzékszervek, védett állatok és növények, házi- és régi magyar állatok). Komoly terepi szakkönyvtárunk mellett egylapos laminált terepi határozóink is rendelkezésre állnak.
Kültéri eszközeink: Oktatóközpontunk területén számos kültéri környezeti nevelési eszköz is használható: famintázat és kéregbemutató fal, faxilofon, aszaló, és a Magyar Madártani Egyesület Madárbarát Mintakert tanösvénye.


A Madárbarát Tanösvényen

Írás madártollal az oktatóépületben

Programjaink részletes leírása

Kültéri programok:

1. Növényismeret
A botanikai program során a gyermekek megismerkednek a növények szerveződési szintjeivel (algák, gombák, mohák, harasztok, fás és lágyszárúak), a leggyakoribb erdei növényfajokkal, saját maguk hasonlíthatják össze különböző növénytársulások flóráját (patakvölgyi hűvös erdők és meleg napsütötte legelők). Kreatív feladatok során (illatpárosítás, fatapintás, kéregrajz, fatelefon, színpaletta) nemcsak megértik a gazdag növényvilág fontos szerepét életünkben, de érzelmi kötődés útján természetszerető, környezetükért felelősséget vállaló szemléletet is tanulnak.
 
2. Gyógynövények
Fűben-fában orvosság van. A gyógynövénygyűjtés során a gyermekek megismerkednek a mezőkön, erdőkön növő gyakoribb gyógynövényekkel, azok felismerésével, gyógyhatásával és felhasználásával. A gyermekek által gyűjtött gyógynövényekből teát főzünk, száríthatjuk őket gyógynövényszárítón, megnézhetjük, hogyan működik az illóolaj lepárló, és testközelből megvizsgálhatjuk-megszagolhatjuk az illóolajokat.

3. Vadon termő ennivalók
Ki gondolná, hogy az erdő-mező tele van ehető növényekkel? Ez a különösen élvezetes program nem csak a leggyakoribb, néha igazán közönséges ehető növények felismerésére tanít meg, de megismerjük a növény ehető részeinek felhasználását, sőt végig is kóstoljuk a növényeket! A kiegyensúlyozott, növényeket tartalmazó táplálkozás fontosságáról is mesélünk. Hogy a felelőtlen eszegetés veszélyeire felhívjuk a figyelmet, a gyakori mérgező növényekről is szó esik.

4. Madarászat és madárvédelem
A Kismagos télen-nyáron madárdaltól hangos. Hogyan is néznek ki közelebbről a sűrű erdőben rejtőzködő madarak? Ennek eredünk nyomába távcsöveinkkel erdei sétánk során. Az Oktatóközpontba visszatérve megvizsgáljuk a madártoll, madárfészek és tojásgyűjteményt. Sőt, a Magyar Madártani Egyesület "Madárbarát Mintakert" tanösvényén is elkalandozunk a változatos odú és etetőtípusok, veréblakótelep, fecskepelenka és békamenedék közt, a gyakorlatban megmutatva a madárvédelem fontosságát.

5. Állatok érzékszervei
Az állatok nagyon kifinomult érzékszervekkel rendelkeznek, melyek segítik őket a táplálékszerzésben és túlélésben. A játékokkal teli program során a gyermekek megismerkedhetnek az érzékelés módjaival, összehasonlíthatják az állati és emberi érzékszervek közti különbségeket, miközben saját maguk is megtapasztalják az állati érzékelés nehézségeit és kifinomultságát. Minden érzéket megmozgatunk: Milyen jól lát a vadászó hiúz? Meghallják-e a hatalmas parabolafülekkel rendelkező nyulak? Melyik kopó tudja követni a szagnyomot? Fel tudjuk-e ismerni a tapogatódoboz mélyén ülő a láthatatlan tárgyakat? Hogyan függ az ízérzékelésünk a szaglásunktól?
Ízpróba

6. Nemszeretem állatok
Mindenki találkozott már pókokkal. Van, aki a sikítva menekülést tanulta az anyukájától, mások rájuk taposnak, vannak, akik fújolva kitessékelik a szobából, ám van olyan is, aki érdeklődve figyeli az apró takácsot. Programunkban a kevéssé kedvelt, ám annál izgalmasabb pókok felépítésével, táplálékszerzési stratégiáikkal és szerepükkel ismerkedünk meg. A Fantasztikus-pókhírek mellett Arakhné története is előkerül, és óriási pókhálót is szövünk…

7. Nyomkeresés
Az erdőben járva egyes állatokkal ritkán találkozhatunk, de jelenlétüket számtalan nyom árulja el. Nyomozó programunk során a gyermekek nem csak a klasszikus lábnyomok felismerését tanulják meg, de számos egyéb, állatok ottlétére és táplálkozására utaló jellel is megismerkedünk (rágás és fúrásnyomok, tollak, szőrcsomók, tojáshéjak, csontok, szagok...). Így megtanuljuk a legapróbb jelekből is kikövetkeztetni az állatok tevékenységét és életét. Oktatóépületünkbe visszatérve pedig végignézzük erdei nyomgyűjteményünket is.
Öreglyuk a rókakoponyán

8. Tájékozódás
Természetjárás, túrázás során a tájékozódás megtanulása nagyon fontos gyakorlati képesség. Ki ne tévedett volna már el kirándulás során? Programunk célja, hogy a gyerekek megtanuljanak megfelelően tájékozódni erdei, természeti környezetben. A száraznak és elvontnak tűnő ismereteket sok játékkal és feladattal oldjuk, így mindenki könnyen megtanulja a térkép olvasását, az irányok meghatározását és a tájoló használatát, a terepen is alkalmazva a megszerzett tudást.
 A tájolóhasználat nem könnyű dolog.

9. Túlélés az erdőben
Eltévedtünk az erdőben? Cselekednünk kell, fel kell találnunk magunkat, "túl kell élnünk"? Az igazán kalandos és gyakorlati praktikákkal teli program persze korántsem annyira vad, mint a valóságshow-k a TV-ben, hiszen ez tényleg a valóságról szól. A gyermekek megtanulják, mit cselekedjenek, ha eltévedtek az erdőben, hogy hogyan lehet szükség esetén néhány napot átvészelni és minél hamarabb biztonságba kerülni. Alapvető tájékozódási ismeretek mellett a vízszerzés, menedékkészítés, erdei növényi és állati táplálékszerzés módszereiről is szó esik; az egyszerűbbeket a gyakorlatban is megmutatjuk, kipróbáljuk. Minden a józan ész és a valóság talaján zajlik, kommandós-képzésről szó sincs!
 A bivakmenedék alá sokan beférünk


10. Élőhelyismeret
A természet tele van változatosabbnál változatosabb élőhelyekkel és életközösségekkel. A társulások növényei és állatai különböznek egymástól, mert az élőhely kínálta életfeltételek mások. A játékos feladatok során a gyermekek felismerik az élőhelyek közti különbségeket, ezek okait, és ennek szerepét a fajgazdagság, diverzitás fenntartásában. Tartunk élőhelyvizsgálatot, készítünk nesztérképet, állatbarkohbázunk, feltárjuk a holtfa életközösségét, majd ökohálózatot készítünk.

11. Hétmérföldes csizmával a százholdas pagonyban (erdei matek)
Hogyan használhatjuk a matematika órán tanult száraz mértékegységeket? Milyen magas a fa? Hány lépés 100 méter? Milyen gyorsan szalad a patak? Hány fa van az erdőben 100 négyzetméteren? A régi és a modern, SI mértékegységek gyakorlati hasznával ismerkedhetnek meg a gyermekek a program során. A gyakorlatban, különböző helyszíneken és élőhelyeken végzett hosszúság, távolság, terület és sebességmérések segítségével megelevenednek a mértékegységek, életszerűvé válnak az átváltások és a gyermekek megtanulnak méreteket becsülni. Sőt, a különböző társulásokban talált élőlények területi (kvadrát) számlálásával, a fajok egyedszámának eloszlását és további ökológiai törvényszerűségeket is tanulmányozhatunk.

12. Talajkutatás
Mi van a lábunk alatt? Talaj! A program célja ennek az elfelejtett, de igen érdekes és gyakorlati szempontból rendkívül értékes élőhelynek és erőforrásnak a bemutatása. Megismerkedünk a talaj összetételével, a talajfajtákkal, gyűjtünk talajban és avarban élő állatokat, megvizsgáljuk őket mikroszkóppal, vizsgálunk fakorhadékot, járunk érzőösvényen, mesélünk a talajszennyezésről, és a gyakorlatban is megtekintjük a komposzttároló működését.

13. Vízvizsgálat

A Csömöle-patakban nagy az élet! Ki gondolná, mennyi élőlény lakik a kristálytiszta vizű Testvér-forrásból induló patakban. A gyűjtőhálókkal felszerelt gyermekek megfelelő vezetéssel a vízi állatok nyomába erednek. A talált gerinctelen állatokat fajonként gyűjtőedényekbe válogatjuk, majd terepi határozónkkal meghatározzuk őket, életmódjuk, fejlődésmenetük is kiderül. Tavasszal és nyáron mindig bő a fogás: planáriák, húrférgek, bolharákok, kérészlárvák, víziskorpió, vízibogarak, tegzeslárvák, és ujjnyi szalamandralárvák is, néha nagy számban.
A Merck zseblaborral vizsgáljuk az ammónia, nitrit, oldott oxigén, pH, foszfát, nitrát-tartalmat és a keménységet. A mélyebb háttér-ismertek miatt ezt a részt inkább felső tagozatosoknak ajánljuk.


Szűrős vadászat


14. Csapatépítés
Csapatépítő programunk elsődleges célja a közösség összekovácsolása és egyben tartása, egymásra utaltságot és csapatmunkát alkalmazó vicces játékokkal, feladatokkal. A csoportoknak szüksége lesz a logikus gondolkodásra, kommunikációra, bizalomra és együttműködésre. A programot beltéren kezdjük ráhangolódással, bemelegítéssel, majd terepen, erdőben vár a meglepetés és a helytállás.


15. Tanuljunk a természettől!
A program során a biomimikri csodálatos világába kaphatunk betekintést: a biomimikri a természet utánzását jelenti,különösen pedig arra vagyunk kíváncsiak,  hogy a fenntarthatóság szempontjából mit tanulhatunk a természettől. A modulban megismerkedünk a biomimikri két alapvető módszerével: az egyik az élőlény felől közelít - tehát mit tanulhatunk bármelyik növénytől vagy állattól; a másik pedig  a probléma felől - ha van egy megoldandó kérdésünk, milyen megoldásokat találhatunk rá a természetben. 


16. Gombászat
Az élőlényeknek egy titokzatos országa, amit programunk keretében alaposan felderíthetünk. Megfelelő időjárási körülmények esetén roppant izgalmas és csodálatos világ tárulhat elénk. De száraz időben sem aggódunk, mert sokkal több helyen ott vannak mint azt gondolnánk! Mi megleljük és kibeszéljük őket. A legkisebbtől a legnagyobb óriásokig, a könnyen észrevehetőtől az alig láthatóig. Megfigyeljük, hol szeretnek előbújni, eltanakodunk azon, vajon megehetjük, vagy inkább hagyjuk a helyén.

17. Házunk táján
A háziállatok a falusi udvar elengedhetetlen tartozékai voltak. Amióta a legtöbb ember városokban él már csak feldolgozva találkoznak velük. Amióta a nagyszülők nagy része is elköltözött faluról, a gyerekeknek nincs módjuk találkozni a falusi udvarral. Sok gyerek hiszi azt, hogy a csirkét műanyag borítja, a tehén pedig lila.  Most közelről figyelhetjük meg az állatokat, érdekes történeteket hallhatunk a viselkedésükről, szokásaikról. Kézbe vehetjük, megsimogathatjuk őket. Megismerjük a tartási módokat, eldönthetjük, intenzíven-e vagy inkább házilag jó-e nevelni a táplálékunkat adó állatokat. A bemutatott udvarban van kecske, nyúl, tyúk és liba.

18. Rovarok, pókok és társaik
Egy, a minket körülvevő titokzatos birodalom lakóival ismerkedhetünk meg ezen a programon. A füvek között, fák lombjaiban élő parányi sokadalom izgalmas felfedezni valókat kínál. A rejtőzés mesterei, a túlélés bajnokai a Börzsöny tövében! Igazi szépségek és rondaságok a nagyító alatt. Mind igazán izgalmas és érdekes tagjai a minket körülvevő világnak. Vérpezsdítő vadászat csipesszel és lepkehálóval! Csak bátraknak!

19. Vadlesen
Főleg az öt nagy vadfajjal ismerkedünk meg a program során: szarvas, őz, vaddisznó, muflon, dámvad. Megismerkedünk a viselkedésükkel, meghallgatjuk a hangjukat, kézbe vesszük a trófeát, hogy megnézzük a részeit és meghatározzuk a korát, megfigyeljük az agancs és szarv különbségét. A terepen járva megkeressük a nyomaikat: lábnyomok, táplálkozási nyomok, dagonya, stb. Megtudjuk, mire jók a vadgazdálkodási eszközök (pl. vadászles, automata szóró). Elkanyarodunk a róka és borzvár felé, hogy felfedezzük a különbségeket. És ki tudja: lehet, hogy meg is pillantjuk valamelyik állatot?

20. Állatok, növények felkészülése a télre (ősz)
Mindannyian érezzük, hogy jön a tél: hűvösödnek és rövidülnek a napok. Az emberek ilyenkor melegebben felöltöznek, elkezdenek fűteni. Az állatoknak és a növényeknek erre nincs lehetőségük, másképpen kell alkalmazkodniuk a hideghez.
A modul során végigvesszük, hogy a növények és állatok milyen túlélési stratégiákat alakítottak ki a tél átvészeléséhez: ki költözik el, ki alszik téli álmot, és kivel találkozhatunk télen is? A terepen tartott foglalkozást alaposan megmozgató játékok egészítik ki: a mókusoknak minél több élelmet kell szerezniük, el kell rejteniük, majd minél rövidebb idő alatt minél többet megszerezniük akár más raktárából is. A gyerekeknek gondoskodniuk kell a pelék meleg fészkéről, nehogy elpusztuljanak a téli álom során. A növények túlélési stratégiái közül alaposabban megvizsgáljuk a lombhullatást, a tölgyfa termését és megfigyeljük a lehullott levelek tövén nyugvó rügyeket is. A foglalkozás végén művészi színpalettát is készíthetünk.

21. A Duna
Feketében kezdődik, Feketében végződik, mégis kéknek mondjuk! Valóban kék? Milyen a vízminősége? Mennyi vizet szállít? Honnan ered, hova folyik, hogyan alakult ki, fejlődött? Mire használja az ember a Dunát, és annak vizét? Hogyan tudjuk megóvni a folyót, annak értékeit? Ezeket a kérdéseket járjuk körbe a Duna történelem során betöltött szerepével együtt, ahol megjelennek a rómaiak, a tatárok, Mátyás király és Széchenyi István. A programot hol tartanánk máshol, mint a kismarosi Duna-parton!


Beltéri programok:

22. Fonalfestés növényekkel
Ki tudja manapság, hogy régen a színes ruhákat festőnövények kivonataival festették? A program során megismerkedünk a különböző festőnövényekkel és az általuk létrehozható színekkel, a festés módjával, a festékfixálással, majd festőnövénnyel festett gyapjúfonalból készítünk pompont, babát, állatokat, körmöcskézünk, szalagot szövünk. Többnapos tartózkodás esetén idő és lehetőség van festőlé főzésére, fonaláztatásra, fonalfestésre és szárításra is.


23. Tintafőzés
A szép színes, vagy éppen jellegtelen barna bogyók és növényi részek megannyi izgalmas színanyagot rejtenek. A tintafőzés során különféle friss és szárított növényi bogyókból és gubacsból tintákat főzünk. Az igazi meglepetés akkor ér, amikor a különböző színű tintákkal készített rajzok a tintától eltérő színt mutatnak fehér, és megint eltérőt a félfamentes rajzlapon! Gyönyörű színes képek és minták készíthetők. Sőt, láthatatlan titkosírást is készítünk, melyet elő is varázsolunk...

24. Újrapapír készítés
A kézműves foglalkozások közül a fiúk egyik kedvenc programja. Félig használt lapokat apró darabokra tépkedünk, beáztatjuk, turmixgépben apróra daráljuk, tetszés szerint megfestjük festőnövényekkel, papíröntő kereten ülepítjük, posztón kinyomkodjuk, majd megszárítjuk. A kész papírokat száradás után haza is lehet vinni. És hogy az se unatkozzon, aki éppen nem a fenti műveletet végzi, papírmassé tálkát is készítünk.
Papíráztatás turmix előtt


25. Melyik részét esszük
A szupermarketek kínálatában egyre nagyobb hányadot képviselnek a feldolgozott, előkészített élelmiszerek. A készétel fogyasztás térhódítása mellett egyre inkább elidegenülnek az emberek az ételeinket összetevő nyersanyagoktól. A mai gyermekek néha megdöbbentő módon nem ismerik az ételeinket képező különböző zöldségeket, gyümölcsöket, pláne a fűszer és gyógynövényeket. Már nyersanyag formájában sem, a földben növekvő növényt pedig még kevésbé. Programunk során ezeket a fontos gyakorlati és kulturális ismereteket elevenítjük fel. Különböző zöldségekről, gyümölcsökről és gyógynövényekről találjuk ki közösen, játékok segítségével, hogy milyen részét fogyasztjuk, kitérve a módosult növényi raktározószervekre is. Majd a gyakorlatban is megvizsgálunk néhány idényzöldséget, gyümölcsöt, magot.

26. Mosás egykor és ma
Manapság, mikor anyu kimossa a koszos ruhát a mosógépben és megszárítja a szárítógépben, nem is tudjuk, milyen fáradságos dolog volt régebben a mosás. A reklámokból látott intelligens mosóporok tömkelegében minden intelligenciánk odavész a környezetkímélő és ergonomikus mosással kapcsolatban. A program során megismerkedünk a mosás régi eszközeivel és módszereivel. Bemutatunk olyan egyszerű mosó és tisztítószereket, melyekkel mosógép használata mellett is környezetkímélően moshatunk. A játékos feladatok során reklámellenőrzésképpen ruhát koszolunk és próbamosást végzünk, vizet lágyítunk, és megmutatjuk a környezetkímélő mosás gyakorlati fogásait.
27. A gyertya csodája
A gyertya összetétele, égése és készítése tárul fel ezen a fiúk és lányok által egyaránt kedvelt, kísérletező, kémiai, "pirotechnikai" és elemeket is magába sűrítő programon. Megvizsgálunk különböző anyagokból készült gyertyákat és világítóeszközöket, kísérletezünk a láng égésével, részeivel és színével, és festünk lángot is. A gyermekek megismerik a gyertya szerepét és készítésének módjait, megértik és megtanulják a tűz használatát, veszélyeit és eloltását. 

28. A természet praktikái
A modul során beltéren ismerkedünk a biomimikri fogalmával. A biomimikri a természet utánzását jelenti, minket pedig különösen az érdekel, hogy mit tanulhatunk fenntarthatóság tekintetében a természettől. Áttekintjük a biomimikri 9 alapelvét és igyekszünk ellesni pár praktikát a természettől a fenntartható csomagoláshoz. A csoport igényeinek megfelelően különféle kísérletekkel vagy foglalkozásokkal folytatjuk - pl. kalcium-karbonát előállítása, napelem készítés növényi festék segítségével, de tervezhetünk fenntartható épületet a természetet hívva segítségül. 

Éjszakai programok:

29. Éjszakai túra
A sötét erdő minden gyermek számára nagyon izgalmas, éjszaka minden más, mint nappal! Sokan indokolatlanul félnek, rettegnek, mások igazi csatazajt csapnak. Az éjszakai túra során bemerészkedünk a Csömöle-patak nappal is árnyas északi szurdokvölgyébe, ahol a gyermekek megtapasztalhatják a teljes sötétséget. Megtanulunk a sötétben tájékozódni, figyelni és értelmezni az erdő neszeit, néhány feladattal feltárjuk érzékszerveink megváltozott működését és képességeit. Miután leküzdöttük félelmeiket, itt az ideje a bátorság próbájának, a magány, egyedüllét megélésének.

Egész napos kirándulások:

30. Vulkán és hegyvidéki erdők a Magas-Börzsöny bércein
A Börzsöny hazánk legérintetlenebb és harmadik legmagasabb hegysége. Kiadós túránk során a Magas-Börzsöny csodálatos tájain, sűrű bükkösökkel és fenyőerdőkkel, sziklatornyos gerincekkel és magashegyi rétekkel szabdalt útjain megyünk. Csodálatos panorámában gyönyörködhetünk a Nagy-Hideg-hegyről (865 m) vagy a Börzsöny tetejéről, a Csóványosi kilátóból (938 m): a Börzsöny mellett a Visegrádi hegység, Pilis, Naszály, sőt tiszta időben a Mátra és az Alacsony-Tátra is látható. Szemünket a lepusztult kaldera peremén túráztatva megelevenedik a hajdan Magas-Tátra magasságát elérő vulkanikus hegység múltja, és a klímazonális erdőtársulások övezetessége, a különböző erdők fajösszetétele is kiválóan megfigyelhető. Oktatóközpontunkból busszal vagy kisvonattal megyünk Királyrétre. A kihívásokat kedvelő, jó erőben levő csapattal, hosszú napos túraként megtehetjük a Királyrét - Nagy-Hideg-hegy - Csóványos - Foltán-kereszt - Királyrét útvonalat (20 km), vagy a Királyrét - Nagy-Hideg-hegy - Királyrét útvonalat (15 km). (Hogy a kevésbé edzettek se maradjanak ki a Börzsöny csodálatos tájaiból, megbeszélés alapján rövidebb túrát is tudunk szervezni.)

Közlekedés (oda-vissza és diákjeggyel számolva):
- busz Kismaros, Morgó és Királyrét között 2x155 Ft/fő, vagy
- kisvonat Morgó és Királyrét között: 2x500 Ft/fő,


A kaldera gerincén és a Haramia-lyukban

31. Szurdokvölgyben és legelőkön Törökmező felé
Oktatóközpontunkból induló túránkon a környékbeli Dél-Börzsöny legszebb látnivalóit fűzzük fel, igazán változatos növénytársulásokkal és sok szép kilátóhellyel. A Gál-hegy északi oldalát megmászva indulunk útnak, sűrű bükkösök között, majd hamar felérkezünk a Nagy-Kőszikla meleg, sziklás, napos molyhos-tölgyesébe, ahonnan csodálatos dunakanyari panorámában gyönyörködhetünk. Széles legelőkön átkelve Törökmező árnyas völgyébe jutunk, a zegzugos fagyökerek közt eredő Fehér-forrás csoporthoz. A Toronyalja Pálos kolostor és Pusztatorony várromja után a Szokolyai-medence déli peremének vadvirágos legelőin ballagunk visszafelé, csodálatos kilátással a Magas-Börzsönyre és a Naszályra. Végül a Csömöle-patak északi, meredek, sziklás szurdokvölgyében érünk haza, mohákban, zúzmókban és gombákban gazdag sűrű árnyas tölgyerdőben (14 km). Nap végére megismerkedünk a környék változatos társulásainak növényeivel és állataival.
 Fagyökerek a Fehér-forrás mentén - a Nagy-Varga-rét vadvirágos táján.
 




Szeretettel várjuk osztályát a Kismagosban!