Erdei iskola és szállás a Börzsöny kapujában.
A Budapestről is könnyen elérhető helyen, természeti környezetben, 80 éves tölgyerdőben található Kismagos Erdei Oktatóközpont és Szállás nagyszerű helyszínt kínál általános iskolásoknak erdei iskola, osztálykirándulások és táborok tartásához.
Erdei iskolánkban 40 főig tudunk gyermekeket és tanárokat fogadni. A környékről, a helyszínről, a szállásról és étkezésről bővebb információ található itt.
Programjaink szemlélete és pedagógiája:
Erdei
iskolánk talán legnagyobb erőssége programkínálatunkban rejlik. A Magosfa Alapítvány többdiplomás vagy doktori
végzettséggel rendelkező munkatársai évtizedes környezeti nevelési
tapasztalattal vesznek részt környezeti nevelési programok tartásában, új
programok módszertanának és eszközparkjának kidolgozásában, felnőtt környezeti
nevelők akkreditált Terepi Vezető képzésében, hazai és nemzetközi
szinteken is.
Pedagógiánk
alapelemei a száraz tényközlés helyett a változatos,
megmozgató, gondolkodtató, kompetenciákat fejlesztő és közösséget építő szakmai
játékok. Manapság rengeteg elméleti tudással terhelik a gyermekek fejét,
miközben az összefüggéseket nem látják át, és nem tanulnak meg önállóan és
logikusan gondolkozni. Mi a tantermi órák nagyon fontos kiegészítéseként a terepen,
a valóságban mutatjuk be a természet és az emberi környezet működését. A magas
szakmai színvonalú lexikális ismeretek mellett arra törekszünk, hogy feltárjuk
az összefüggéseket, és megpróbáljuk önálló gondolkodásra tanítani a
gyermekeket.
A
gyakorlati képességek megszerzését is kiemelten fontosnak tartjuk. Saját
példánkkal mutatjuk be a környezettudatosság és a fenntartható életmód elemeit,
mely így érthetőbbé válik, és jobban rögzül a gyermekekben, fiatalokban. A
gyermekeknek oktatás helyett a ma oly hiányzó szeretetben való nevelést
próbáljuk nyújtani, olyan szeretetteljes légkörben, mely stabil alapként
biztonságot adva teszi lehetővé a szellemi fejlődésüket.
Hozzánk
látogató vendégeinket ezzel a szemlélettel várjuk és fogadjuk. Hisszük, hogy a
minőségi környezeti nevelés, és az együtt töltött idő során szerzett ismeretek
és tapasztalatok hosszabb távon is gyümölcsöt teremnek a fiatalok életében.
A programmodulok felépítése:
Programjainkat
alapesetben 3 tanórás időtartamra dolgoztuk ki. Minden modulhoz jól tervezett
forgatókönyv, szertárunkban tárolt eszközkészlet és háttérismeret bázis
tartozik. Egy program délelőtt vagy délután is megtartható. Nagy választékban
állnak rendelkezésre kültéri és beltéri lehetőségek, illetve éjszakai programok.
Egész napos látogatás esetén két programot szoktunk javasolni, köztük
ebédszünet lehetséges. A délelőtti program folyhat terepen, a délutáni pedig
lehet beltéri. Több napos táborok, erdei iskolák során egész napos tematikus
kirándulásokat is ajánlunk, a hosszú túrák emlékezetessé teszi az itt
tartózkodást. Az izgalmas éjszakai programok pedig a gyermekek kedvencei közé
tartoznak. A programokat kis, jellemzően 15 fős csoportokban tartjuk. Ennél
lényegesen nagyobb létszámnál két vezetőnk kíséretét javasoljuk.
A
programok kiválasztása és szakmai mélysége terén örömmel egyeztetünk mind a
gyermekek életkora, mind a tantervi keretbe való kapcsolódás, beilleszthetőség szerint.
Kérésre, előzetes egyeztetéssel kínálatunkban nem szereplő szakmai program
megtartását is vállaljuk. Az erdei iskolai programok mellett természetesen
ökoturisztikai programválasztékunk is rendelkezésre áll, de igény szerint
bármilyen kirándulást, túrát szívesen megszervezünk és vezetünk.
Általános iskolásoknak az alábbi kültéri és beltéri félnapos modulokat, éjszakai programokat és egész napos túrákat ajánljuk
figyelmébe. Természetesen ezektől eltérő programok és túraútvonalak tartását is
vállaljuk, keressen minket bizalommal!
Programjaink kulcsszavakban:
Kültéri programok:
1. Növényismeret → Erdő-mező növényei –
Jellemző fafajok – Kéregrajz – Színpaletta
2. Gyógynövények → Felhasználható
növényi részek – Alkalmazási területek – Gyógyító vagy mérgező – Gyűjtés,
teafőzés
3. Vadon termő ennivalók → Erdei
gyümölcsök – Ehető növények – Sütés-főzés gyűjtött növényekből
4. Állatok érzékszervei → Érzékszerveink
próbára tétele – Ki miben jobb? – Különböző állatok érzékelése – Különleges
érzékek – Tapints, hallgass, ízlelj, szagolj!
5. Nyomkeresés → Milyen állat járt erre? – Nem
csak lábnyom, ami elárul – Nyom- és csontgyűjtemény
6. Tájékozódás → Fejtsük meg a térképet –
Tájoljunk a tájolóval – Többé nem tévedünk el!
7. Túlélés az erdőben → Egyedül
maradtunk? - éljük túl! – Cselekvés – Vízszerzés – Menedékkészítés – Erdei
táplálék
8.
Élőhelyismeret → Ki hol él szívesen? -
Vízpart, rét, erdő összehasonlítása - Összefüggések keresése - Fák mint élőhelyek
9.
Talajkutatás
→ A talaj összetétele –
Fizikai tulajdonságok – Talajlakó állatok a mikroszkópban – Kialakulás, erózió
és védelem
10.
Vízvizsgálat
→ Sosem látott élőlények a patakban! – Vízi
makrogerinctelen állatok gyűjtése – Összetevők
11.
Csapatépítés
→ Bizalom – Együttműködés
– Találékonyság – Feladatmegoldás
12. Tanuljunk a természettől! → Biomimikri a terepen – Csodálatos élőlények – Hogyan tanulhatunk fenntarthatóságot az állatoktól és a növényektől?
13.
Gombászat
→ A gombák rejtelmekkel teli világa – Egyem, ne egyem – Leszedhetem? – Mi
rejtőzik a kalap alatt?
14.
Rovarok, pókok és társaik → Fűháló - Lepkeháló - Nagyítók - A bogarak, üzletfeleik és
ismerőseik. bepillantás az ízeltlábúak csodálatos birodalmába!
15. Állatok,
növények felkészülése a télre (ősz) → Téli álom vagy valami más? – Kinek kell télen
bunda? – Lombok hullása – Mit rejtenek a rügyek?
16. A Duna → Hogyan alakult ki a Duna? - Mi jellemzi, mennyire tiszta? - Mire használjuk? - A Duna és a történelem - Folyószabályozás
Beltéri programok:
17. Fonalfestés növényekkel → Festőnövény
fajták – A színek fixálása – Gyapjúfonal festése sárgára, barnára, lilára,
kékre – Pompon, baba, állatok – Körmöcskézés – Szalagszövés
18. Tintafőzés → Hogyan lesz a gubacsból,
bogyókból tinta? – Kódexek tintája – Kis boszorkánykonyha – Eltérő színek a
különböző rajzlapokon – Titkosírás
19. Újrapapír készítés → A papírgyártás
alapjai – Kevesebb is elég? – Papírkészítés használt papírból – Színes papír –
Saját készítésű képeslap
20. Melyik részét esszük → Ez tényleg
növény? – Hallottam már róla… – Eszik vagy isszák? – Hogyan készítsük el
21. Mosás egykor és ma → Mosás régi
eszközei – Környezetbarát mosás – Ilyen egyszerű anyagokkal is lehet? –
Reklámellenőrzés kísérlettel – Vízlágyítás
22. A természet praktikái → Biomimikri beltéren – Hogyan tanuljunk csomagolni a természettől? – Természetutánzó kísérletek
Éjszakai programok:
23. Éjszakai túra → Teljes sötétség az
erdőben – Tájékozódás – Neszvadászat – Ne féljünk!
Egész napos túrák:
24. Szurdokvölgyben és legelőkön Törökmező felé → Molyhos tölgyesek, vadvirágos kaszálók, szurdokvölgyek a Szokolyai-medence peremén – Változatos növénytársulások – Kilátás a Dunakanyarra és a Magas-Börzsönyre – Pusztatorony-Bibevár
25. Igény szerint (vagyis a csoporttal egyeztetjük az egész napos kirándulás részleteit)
Eszközkészletünk:
Beltéri
eszközeink: A programok évtizedes
tapasztalattal összeállított eszközparkja oktató épületünk szertárában
elérhető. Ilyenek például: Börzsöny-makett, tapogatódoboz, vízvizsgáló
laboratórium, sztereomikroszkóp, erdei bemutató nyomgyűjtemény, fonalfestő, tintafőző,
papírkészítő eszközök, madarásztávcsövek, biológiai falitáblák (ökológia, csillagtérkép, élőhelyek, nyomhatározó,
ürülékhatározó, levél és terméshatározó, gyepgazdálkodás, hangyák, méhek,
tájékozódás, érzékszervek, védett állatok és növények, házi- és régi magyar
állatok). Komoly terepi szakkönyvtárunk mellett egylapos laminált terepi
határozóink is rendelkezésre állnak.
Kültéri
eszközeink: Oktatóközpontunk
területén számos kültéri környezeti nevelési eszköz is használható: famintázat
és kéregbemutató fal, faxilofon, aszaló, és a Magyar
Madártani Egyesület Madárbarát Mintakert tanösvénye.
A Madárbarát Tanösvényen
Írás madártollal az oktatóépületben
Programjaink részletes leírása
Kültéri programok:
1. Növényismeret
A botanikai program során a
gyermekek megismerkednek a növények szerveződési szintjeivel (algák, gombák,
mohák, harasztok, fás és lágyszárúak), a leggyakoribb erdei növényfajokkal,
saját maguk hasonlíthatják össze különböző növénytársulások flóráját (patakvölgyi
hűvös erdők és meleg napsütötte legelők). Kreatív feladatok során
(illatpárosítás, fatapintás, kéregrajz, fatelefon, színpaletta) nemcsak
megértik a gazdag növényvilág fontos szerepét életünkben, de érzelmi kötődés
útján természetszerető, környezetükért felelősséget vállaló szemléletet is
tanulnak.
2. Gyógynövények
Fűben-fában orvosság van. A gyógynövénygyűjtés során a
gyermekek megismerkednek a mezőkön, erdőkön növő gyakoribb gyógynövényekkel,
azok felismerésével, gyógyhatásával és felhasználásával. A gyermekek által
gyűjtött gyógynövényekből teát főzünk, száríthatjuk őket gyógynövényszárítón,
megnézhetjük, hogyan működik az illóolaj lepárló, és testközelből megvizsgálhatjuk-megszagolhatjuk
az illóolajokat.
3. Vadon termő ennivalók
Ki gondolná, hogy az erdő-mező tele van ehető
növényekkel? Ez a különösen élvezetes program nem csak a leggyakoribb, néha
igazán közönséges ehető növények felismerésére tanít meg, de megismerjük a
növény ehető részeinek felhasználását, sőt végig is kóstoljuk a növényeket! A
kiegyensúlyozott, növényeket tartalmazó táplálkozás fontosságáról is mesélünk.
Hogy a felelőtlen eszegetés veszélyeire felhívjuk a figyelmet, a gyakori
mérgező növényekről is szó esik.
4. Állatok érzékszervei
Az állatok nagyon kifinomult
érzékszervekkel rendelkeznek, melyek segítik őket a táplálékszerzésben és
túlélésben. A játékokkal teli program során a gyermekek megismerkedhetnek az
érzékelés módjaival, összehasonlíthatják az állati és emberi érzékszervek közti
különbségeket, miközben saját maguk is megtapasztalják az állati érzékelés
nehézségeit és kifinomultságát. Minden érzéket megmozgatunk: Milyen jól lát a
vadászó hiúz? Meghallják-e a hatalmas parabolafülekkel rendelkező nyulak?
Melyik kopó tudja követni a szagnyomot? Fel tudjuk-e ismerni a tapogatódoboz
mélyén ülő a láthatatlan tárgyakat? Hogyan függ az ízérzékelésünk a szaglásunktól?
Ízpróba
5. Nyomkeresés
Az erdőben járva egyes
állatokkal ritkán találkozhatunk, de jelenlétüket számtalan nyom árulja el.
Nyomozó programunk során a gyermekek nem csak a klasszikus lábnyomok
felismerését tanulják meg, de számos egyéb, állatok ottlétére és táplálkozására
utaló jellel is megismerkedünk (rágás és fúrásnyomok, tollak, szőrcsomók,
tojáshéjak, csontok, szagok...). Így megtanuljuk a legapróbb jelekből is
kikövetkeztetni az állatok tevékenységét és életét. Oktatóépületünkbe visszatérve pedig végignézzük erdei
nyomgyűjteményünket is.
Öreglyuk a rókakoponyán
6. Tájékozódás
Természetjárás, túrázás
során a tájékozódás megtanulása nagyon fontos gyakorlati képesség. Ki ne
tévedett volna már el kirándulás során? Programunk célja, hogy a gyerekek
megtanuljanak megfelelően tájékozódni erdei, természeti környezetben. A
száraznak és elvontnak tűnő ismereteket sok játékkal és feladattal oldjuk, így
mindenki könnyen megtanulja a térkép olvasását, az irányok meghatározását és a
tájoló használatát, a terepen is alkalmazva a megszerzett tudást.
A tájolóhasználat nem könnyű dolog.
7. Túlélés az erdőben
A bivakmenedék alá sokan beférünk
9. Talajkutatás
Mi van a lábunk alatt? Talaj! A program célja ennek az
elfelejtett, de igen érdekes és gyakorlati szempontból rendkívül értékes
élőhelynek és erőforrásnak a bemutatása. Megismerkedünk a talaj összetételével,
a talajfajtákkal, gyűjtünk talajban és avarban élő állatokat, megvizsgáljuk
őket mikroszkóppal, vizsgálunk fakorhadékot, járunk érzőösvényen, mesélünk a
talajszennyezésről, és a gyakorlatban is megtekintjük a komposzttároló
működését.
10. Vízvizsgálat
A Csömöle-patakban nagy az élet! Ki gondolná,
mennyi élőlény lakik a kristálytiszta vizű Testvér-forrásból induló patakban. A
gyűjtőhálókkal felszerelt gyermekek megfelelő vezetéssel a vízi állatok nyomába
erednek. A talált gerinctelen állatokat fajonként gyűjtőedényekbe válogatjuk,
majd terepi határozónkkal meghatározzuk őket, életmódjuk, fejlődésmenetük is
kiderül. Tavasszal és nyáron mindig bő a fogás: planáriák, húrférgek,
bolharákok, kérészlárvák, víziskorpió, vízibogarak, tegzeslárvák, és ujjnyi szalamandralárvák
is, néha nagy számban.
A Merck zseblaborral vizsgáljuk az ammónia, nitrit, oldott oxigén, pH,
foszfát, nitrát-tartalmat és a keménységet. A mélyebb háttér-ismertek miatt ezt
a részt inkább felső tagozatosoknak ajánljuk.
Szűrős vadászat
11. Csapatépítés
Csapatépítő programunk elsődleges célja a közösség
összekovácsolása és egyben tartása, egymásra utaltságot és csapatmunkát
alkalmazó vicces játékokkal, feladatokkal. A csoportoknak szüksége lesz a logikus gondolkodásra, kommunikációra,
bizalomra és együttműködésre. A programot beltéren
kezdjük ráhangolódással, bemelegítéssel, majd terepen, erdőben vár a meglepetés
és a helytállás.
12. Tanuljunk a természettől!
A program során a biomimikri csodálatos világába kaphatunk betekintést: a biomimikri a természet utánzását jelenti, különösen pedig arra vagyunk kíváncsiak, hogy a fenntarthatóság szempontjából mit tanulhatunk a természettől. A modulban megismerkedünk a biomimikri két alapvető módszerével: az egyik az élőlény felől közelít - tehát mit tanulhatunk bármelyik növénytől vagy állattól; a másik pedig a probléma felől - ha van egy megoldandó kérdésünk, milyen megoldásokat találhatunk rá a természetben.
13. Gombászat
Az élőlényeknek egy titokzatos országa, amit programunk keretében alaposan felderíthetünk. Megfelelő időjárási körülmények esetén roppant izgalmas és csodálatos világ tárulhat elénk. De száraz időben sem aggódunk, mert sokkal több helyen ott vannak mint azt gondolnánk! Mi megleljük és kibeszéljük őket. A legkisebbtől a legnagyobb óriásokig, a könnyen észrevehetőtől az alig láthatóig. Megfigyeljük, hol szeretnek előbújni, eltanakodunk azon, vajon megehetjük, vagy inkább hagyjuk a helyén.
14. Rovarok, pókok és társaik
Egy, a minket körülvevő titokzatos birodalom
lakóival ismerkedhetünk meg ezen a programon. A füvek között, fák lombjaiban
élő parányi sokadalom izgalmas felfedezni valókat kínál. A rejtőzés mesterei, a
túlélés bajnokai a Börzsöny tövében! Igazi szépségek és rondaságok a nagyító alatt.
Mind igazán izgalmas és érdekes tagjai a minket körülvevő világnak. Vérpezsdítő
vadászat csipesszel és lepkehálóval! Csak bátraknak!
15. Vadlesen
Főleg az öt nagy vadfajjal ismerkedünk meg a
program során: szarvas, őz, vaddisznó, muflon, dámvad. Megismerkedünk a
viselkedésükkel, meghallgatjuk a hangjukat, kézbe vesszük a trófeát, hogy
megnézzük a részeit és meghatározzuk a korát, megfigyeljük az agancs és szarv
különbségét. A terepen járva megkeressük a nyomaikat: lábnyomok, táplálkozási
nyomok, dagonya, stb. Megtudjuk, mire jók a vadgazdálkodási eszközök (pl.
vadászles, automata szóró). Elkanyarodunk a róka és borzvár felé, hogy
felfedezzük a különbségeket. És ki tudja: lehet, hogy meg is pillantjuk
valamelyik állatot?
16. Állatok, növények felkészülése a télre (ősz)
Mindannyian érezzük, hogy jön a tél: hűvösödnek
és rövidülnek a napok. Az emberek ilyenkor melegebben felöltöznek, elkezdenek
fűteni. Az állatoknak és a növényeknek erre nincs lehetőségük, másképpen kell
alkalmazkodniuk a hideghez.
A modul során végig vesszük, hogy a növények és
állatok milyen túlélési stratégiákat alakítottak ki a tél átvészeléséhez: ki
költözik el, ki alszik téli álmot, és kivel találkozhatunk télen is? A terepen
tartott foglalkozást alaposan megmozgató játékok egészítik ki: a mókusoknak
minél több élelmet kell szerezniük, el kell rejteniük, majd minél rövidebb idő
alatt minél többet megszerezniük akár más raktárából is. A gyerekeknek
gondoskodniuk kell a pelék meleg fészkéről, nehogy elpusztuljanak a téli álom
során. A növények túlélési stratégiái közül alaposabban megvizsgáljuk a
lombhullatást, a tölgyfa termését és megfigyeljük a lehullott levelek tövén
nyugvó rügyeket is. A foglalkozás végén művészi színpalettát is készíthetünk.
17. A Duna
Feketében
kezdődik, Feketében végződik, mégis kéknek mondjuk! Valóban kék? Milyen
a vízminősége? Mennyi vizet szállít? Honnan ered, hova folyik, hogyan
alakult ki, fejlődött? Mire használja az ember a Dunát, és annak vizét?
Hogyan tudjuk megóvni a folyót, annak értékeit? Ezeket a kérdéseket
járjuk körbe a Duna történelem során betöltött szerepével együtt, ahol
megjelennek a rómaiak, a tatárok, Mátyás király és Széchenyi István. A
programot hol tartanánk máshol, mint a kismarosi Duna-parton!
Beltéri programok:
18. Fonalfestés növényekkel
Ki tudja manapság, hogy
régen a színes ruhákat festőnövények kivonataival festették? A program során
megismerkedünk a különböző festőnövényekkel és az általuk létrehozható
színekkel, a festés módjával, a festékfixálással, majd festőnövénnyel festett
gyapjúfonalból készítünk pompont, babát, állatokat, körmöcskézünk,
szalagot szövünk. Többnapos tartózkodás esetén idő és lehetőség van festőlé
főzésére, fonaláztatásra, fonalfestésre és szárításra is.
19. Tintafőzés
A szép színes, vagy éppen
jellegtelen barna bogyók és növényi részek megannyi izgalmas színanyagot
rejtenek. A tintafőzés során különféle friss és szárított növényi bogyókból és
gubacsból tintákat főzünk. Az igazi meglepetés akkor ér, amikor a különböző
színű tintákkal készített rajzok a tintától eltérő színt mutatnak fehér, és
megint eltérőt a félfamentes rajzlapon! Gyönyörű színes képek és minták
készíthetők. Sőt, láthatatlan titkosírást is készítünk, melyet elő is
varázsolunk...
20. Újrapapír készítés
A kézműves foglalkozások közül a fiúk egyik kedvenc
programja. Félig használt lapokat apró darabokra tépkedünk, beáztatjuk,
turmixgépben apróra daráljuk, tetszés szerint megfestjük festőnövényekkel,
papíröntő kereten ülepítjük, posztón kinyomkodjuk, majd megszárítjuk. A kész
papírokat száradás után haza is lehet vinni. És hogy az se unatkozzon, aki
éppen nem a fenti műveletet végzi, papírmassé tálkát is készítünk.
Papíráztatás turmix előtt
21. Melyik részét esszük
A szupermarketek kínálatában egyre nagyobb hányadot
képviselnek a feldolgozott, előkészített élelmiszerek. A készétel fogyasztás
térhódítása mellett egyre inkább elidegenülnek az emberek az ételeinket
összetevő nyersanyagoktól. A mai gyermekek néha megdöbbentő módon nem ismerik
az ételeinket képező különböző zöldségeket, gyümölcsöket, pláne a fűszer és
gyógynövényeket. Már nyersanyag formájában sem, a földben növekvő növényt pedig
még kevésbé. Programunk során ezeket a fontos gyakorlati és kulturális
ismereteket elevenítjük fel. Különböző zöldségekről, gyümölcsökről és
gyógynövényekről találjuk ki közösen, játékok segítségével, hogy milyen részét
fogyasztjuk, kitérve a módosult növényi raktározószervekre is. Majd a
gyakorlatban is megvizsgálunk néhány idényzöldséget, gyümölcsöt, magot.
22. Mosás egykor és ma
Manapság, mikor anyu kimossa
a koszos ruhát a mosógépben és megszárítja a szárítógépben, nem is tudjuk,
milyen fáradságos dolog volt régebben a mosás. A reklámokból látott intelligens
mosóporok tömkelegében minden intelligenciánk odavész a környezetkímélő és
ergonomikus mosással kapcsolatban. A program során megismerkedünk a mosás régi
eszközeivel és módszereivel. Bemutatunk olyan egyszerű mosó és
tisztítószereket, melyekkel mosógép használata mellett is környezetkímélően
moshatunk. A játékos feladatok során reklámellenőrzésképpen ruhát koszolunk és
próbamosást végzünk, vizet lágyítunk, és megmutatjuk a környezetkímélő mosás gyakorlati
fogásait.
23. A természet praktikái
A modul során beltéren ismerkedünk a biomimikri fogalmával. A biomimikri a természet utánzását jelenti, minket pedig különösen az érdekel, hogy mit tanulhatunk fenntarthatóság tekintetében a természettől. Áttekintjük a biomimikri 9 alapelvét és igyekszünk ellesni pár praktikát a természettől a fenntartható csomagoláshoz. A csoport igényeinek megfelelően különféle kísérletekkel vagy foglalkozásokkal folytatjuk - pl. kalcium-karbonát előállítása, napelem készítés növényi festék segítségével, de tervezhetünk fenntartható épületet a természetet hívva segítségül.
Éjszakai programok:
24. Éjszakai túra
A sötét erdő minden gyermek
számára nagyon izgalmas, éjszaka minden más, mint nappal! Sokan indokolatlanul
félnek, rettegnek, mások igazi csatazajt csapnak. Az éjszakai túra során bemerészkedünk
a Csömöle-patak nappal is árnyas északi szurdokvölgyébe, ahol a gyermekek
megtapasztalhatják a teljes sötétséget. Megtanulunk a sötétben tájékozódni,
figyelni és értelmezni az erdő neszeit, néhány feladattal feltárjuk
érzékszerveink megváltozott működését és képességeit. Miután leküzdöttük
félelmeiket, itt az ideje a bátorság próbájának, a magány, egyedüllét
megélésének.
Egész napos kirándulások:
25. Szurdokvölgyben és legelőkön Törökmező felé
Oktatóközpontunkból induló túránkon a környékbeli Dél-Börzsöny legszebb látnivalóit fűzzük fel, igazán változatos növénytársulásokkal és sok szép kilátóhellyel. A Gál-hegy északi oldalát megmászva indulunk útnak, sűrű bükkösök között, majd hamar felérkezünk a Nagy-Kőszikla meleg, sziklás, napos molyhos-tölgyesébe, ahonnan csodálatos dunakanyari panorámában gyönyörködhetünk. Széles legelőkön átkelve Törökmező árnyas völgyébe jutunk, a zegzugos fagyökerek közt eredő Fehér-forrás csoporthoz. A Toronyalja Pálos kolostor és Pusztatorony várromja után a Szokolyai-medence déli peremének vadvirágos legelőin ballagunk visszafelé, csodálatos kilátással a Magas-Börzsönyre és a Naszályra. Végül a Csömöle-patak északi, meredek, sziklás szurdokvölgyében érünk haza, mohákban, zuzmókban és gombákban gazdag sűrű árnyas tölgyerdőben (14 km). Nap végére megismerkedünk a környék változatos társulásainak növényeivel és állataival.
26. Igény szerint
A csoporttal egyeztetjük az egész napos kirándulás részleteit)
Fagyökerek a Fehér-forrás mentén - a Nagy-Varga-rét vadvirágos táján.
Szeretettel várjuk osztályát a Kismagosban!