Erdei iskola

Minősített Erdei Iskola és táborhely a Börzsöny kapujában.

A Budapestről is könnyen elérhető helyen, természeti környezetben, 80 éves tölgyerdőben található Oktatóközpontunk nagyszerű helyszínt kínál általános iskolásoknak erdei iskola, osztálykirándulások és táborok tartásához.
Erdei iskolánk a KOKOSZ által minősített erdei iskolai szolgáltatást nyújt, akkrediált programokkal.
Erdei iskolánkban 40 főig tudunk gyermekeket és tanárokat fogadni. A környékről, a helyszínről, a szállásról és étkezésről bővebb információ található itt.
Erdei iskolai programkatalógusunk letölthető alább:
Kismagos erdei iskolai programkatalógusa




Programjaink szemlélete és pedagógiája:
Erdei iskolánk talán legnagyobb erőssége minősített programkínálatunkban rejlik. A Magosfa Alapítvány többdiplomás vagy doktori végzettséggel rendelkező munkatársai évtizedes környezeti nevelési tapasztalattal vesznek részt környezeti nevelési programok tartásában, új programok módszertanának és eszközparkjának kidolgozásában, felnőtt környezeti nevelők akkreditált Terepi Vezető képzésében, hazai és nemzetközi szinteken is.
Pedagógiánk alapelemei a száraz tényközlés helyett a változatos, megmozgató, gondolkodtató, kompetenciákat fejlesztő és közösséget építő szakmai játékok. Manapság rengeteg elméleti tudással terhelik a gyermekek fejét, miközben az összefüggéseket nem látják át, és nem tanulnak meg önállóan és logikusan gondolkozni. Mi a tantermi órák nagyon fontos kiegészítéseként a terepen, a valóságban mutatjuk be a természet és az emberi környezet működését. A magas szakmai színvonalú lexikális ismeretek mellett arra törekszünk, hogy feltárjuk az összefüggéseket, és megpróbáljuk önálló gondolkodásra tanítani a gyermekeket.
A gyakorlati képességek megszerzését is kiemelten fontosnak tartjuk. Saját példánkkal mutatjuk be a környezettudatosság és a fenntartható életmód elemeit, mely így érthetőbbé válik, és jobban rögzül a gyermekekben, fiatalokban. A gyermekeknek oktatás helyett a ma oly hiányzó szeretetben való nevelést próbáljuk nyújtani, olyan szeretetteljes légkörben, mely stabil alapként biztonságot adva teszi lehetővé a szellemi fejlődésüket.
Hozzánk látogató vendégeinket ezzel a szemlélettel várjuk és fogadjuk. Hisszük, hogy a minőségi környezeti nevelés, és az együtt töltött idő során szerzett ismeretek és tapasztalatok hosszabb távon is gyümölcsöt teremnek a fiatalok életében.


 A programmodulok felépítése:
Programjainkat alapesetben 3-4 órás időtartamra dolgoztuk ki. Minden modulhoz jól tervezett forgatókönyv, szertárunkban tárolt eszközkészlet és háttérismeret bázis tartozik. Egy program délelőtt vagy délután is megtartható. Nagy választékban állnak rendelkezésre kültéri és beltéri lehetőségek, illetve éjszakai programok. Egész napos látogatás esetén két programot szoktunk javasolni, köztük ebédszünet lehetséges. A délelőtti program folyhat terepen, a délutáni pedig lehet beltéri. Több napos táborok, erdei iskolák során egész napos tematikus kirándulásokat is ajánlunk, a hosszú túrák emlékezetessé teszi az itt tartózkodást. Az izgalmas éjszakai programok pedig a gyermekek kedvencei közé tartoznak. A programokat kis, jellemzően 15 fős csoportokban tartjuk. Ennél lényegesen nagyobb létszámnál két vezetőnk kíséretét javasoljuk.
A programok kiválasztása és szakmai mélysége terén örömmel egyeztetünk mind a gyermekek életkora, mind a tantervi keretbe való kapcsolódás, beilleszthetőség szerint. Kérésre, előzetes egyeztetéssel kínálatunkban nem szereplő szakmai program megtartását is vállaljuk. Az erdei iskolai programok mellett természetesen ökoturisztikai programválasztékunk is rendelkezésre áll, de igény szerint bármilyen kirándulást, túrát szívesen megszervezünk és vezetünk.
Eszközkészletünk:
Beltéri eszközeink: A programok évtizedes tapasztalattal összeállított eszközparkja oktató épületünk szertárában elérhető. Ilyenek például: Börzsöny-makett, tapogatódoboz, vízvizsgáló laboratórium, sztereomikroszkóp és professzionális nagy-nagyítású videomikroszkóp park, erdei bemutató nyomgyűjtemény, fonalfestő, tintafőző, papírkészítő eszközök, madarásztávcsövek, naptávcső, csillagászati nagytávcső, biológiai falitáblák (ökológia, csillagtérkép, élőhelyek, nyomhatározó, ürülékhatározó, levél és terméshatározó, gyepgazdálkodás, hangyák, méhek, tájékozódás, érzékszervek, védett állatok és növények, házi- és régi magyar állatok). Komoly terepi szakkönyvtárunk mellett egylapos laminált terepi határozóink is rendelkezésre állnak.
Kültéri eszközeink: Oktatóközpontunk területén számos kültéri környezeti nevelési eszköz is használható: famintázat és kéregbemutató fal, faxilofon, aszaló, Csodálatos Farakás és a Magyar Madártani Egyesület Madárbarát Mintakert tanösvénye.


a Madárbarát Tanösvényen

Programok árai (2017-ben):
A 3-4 órás programokat 15, felárral max. 20 fős létszámmal indítjuk. 20 fő fölött új csoport indítását javasoljuk, még egy vezetővel. Az egész napos programok ára ennek kétszerese.
Általános program (15 főig): 12000 Ft/csoport
Általános program (15 fő felett): +800 Ft/fő
Kézműves foglalkozás anyagköltsége: +100 Ft/fő
Éjszakai program (15 főig): 18000 Ft/csoport
Éjszakai program (15 fő felett): +1200 Ft/fő
Biciklis program (15 főig, 2 kísérővel: 22500 Ft/csoport
      15 fő felett: +1500 Ft/fő
Biciklis program (15 főig, 1 kísérővel): 15000 Ft/fő
      15 fő felett: +1000 Ft/fő
Kenus program kenubérléssel (16 főre): 40000 Ft/csoport
Egész napos túra (15 főig): 24000 Ft/csoport
      15 fő felett: 1600 Ft/fő
Biciklibérlés: 1500 Ft/fő/nap
Az egész napos túráinkon előforduló tömegközlekedés útiköltsége ezen felül egyénileg fizetendő.
 
Az oktatóközpont bérlése saját programra: szállásdíjon felül 15000 Ft/nap
            fél napra:                                                                      10000 Ft/nap 
A szállásáraink itt olvashatók.  

írás madártollal az oktatóépületben
 
Általános iskolásoknak az alábbi 16 kültéri és 8 beltéri félnapos modult, 3 éjszakai programot és 7 egész napos túrát ajánljuk figyelmébe. Természetesen ezektől eltérő programok és túraútvonalak tartását is vállaljuk, keressen minket bizalommal!

Programjaink tematikus csoportosítása:
Természetismereti programok: 1. Növényismeret, 2. Gyógynövények, 3. Vadon termő ennivalók, 4. Madarászat és madárvédelem, 5. Állatok érzékszervei, 6. Nemszeretem állatok, 7. Nyomkeresés, 10. Élőhelyismeret, 11. Hétmérföldes csizmával a százholdas pagonyban (erdei matek), 12. Talajkutatás, 13. Vízvizsgálat,  22. Melyik részét esszük, 24. A gyertya csodája, 28. Vulkán és hegyvidéki erdők a Magas-Börzsöny bércein, 29. Szurdokvölgyben és legelőkön Törökmező felé, 34. Várfoglaló túra
Gyakorlati képességek megszerzését segítő programok: 8. Tájékozódás, 9. Túlélés az erdőben, 11. Hétmérföldes csizmával a százholdas pagonyban (erdei matek),  22. Melyik részét esszük, 23. Mosás egykor és ma, 27. Éjszakai túra
Fenntarthatóságot, környezettudatos szemléletet oktató programok: 19. Újrapapír készítés, 23. Mosás egykor és ma
Kézműves programok: 17. Fonalfestés növényekkel, 18. Tintafőzés, 19. Újrapapír készítés, 23. Mosás egykor és ma. Emellett lehetséges szövés, nemezelés és ajándéktárgyak készítése természetes alapanyagokból is.
Csapatépítő programok: 9. Túlélés az erdőben, 16. Csapatépítés, 27. Éjszakai túra, 



Programjaink kulcsszavakban:

Kültéri programok:
1. Növényismeret → Erdő-mező növényei – Jellemző fafajok – Kéregrajz – Színpaletta
2. Gyógynövények Felhasználható növényi részek – Alkalmazási területek – Gyógyító vagy mérgező – Gyűjtés, teafőzés
3. Vadon termő ennivalók Erdei gyümölcsök – Ehető növények – Sütés-főzés gyűjtött növényekből
4. Madarászat és madárvédelem Erdei és mezei madarak – Toll, fészek, tojások – Madárbarát Tanösvény
5. Állatok érzékszervei Érzékszerveink próbára tétele – Ki miben jobb? – Különböző állatok érzékelése – Különleges érzékek – Tapints, hallgass, ízlelj, szagolj!
6. Nemszeretem állatok Miért is nem szeretjük? – Barátaink a pókok – Szőjünk pókhálót! – Fantasztikus pókhírek!
7. Nyomkeresés Milyen állat járt erre? – Nem csak lábnyom ami elárul – Nyomgyűjtemény és nyomkiöntés
8. Tájékozódás Fejtsük meg a térképet – Tájoljunk a tájolóval – Többé nem tévedünk el!
9. Túlélés az erdőben Egyedül maradtunk?-éljünk túl! – Cselekvés – Vízszerzés – Menedékkészítés – Erdei táplálék
11. Hétmérföldes csizmával a százholdas pagonyban (erdei matek) Régi mértékegységek – Milyen magas a fa? – Mennyivel rohan a patak? – Becsüljünk és mérjünk!
12. Talajkutatás A talaj összetétele – Fizikai tulajdonságok – Talajlakó állatok a mikroszkópban – Kialakulás, erózió és védelem
13. Vízvizsgálat    Sosem látott élőlények a patakban! – Vízi makrogerinctelen állatok gyűjtése – Összetevők
16. Csapatépítés Bizalom – Együttműködés – Találékonyság – Feladatmegoldás


Beltéri programok:
17. Fonalfestés növényekkel Festőnövény fajták – A színek fixálása – Gyapjúfonal festése sárgára, barnára, lilára, kékre – Pompon, baba, állatok – Körmöcskézés – Szalagszövés
18. Tintafőzés Hogyan lesz a gubacsból, bogyókból tinta? – Kódexek tintája – Kis boszorkánykonyha – Eltérő színek a különböző rajzlapokon – Titkosírás
19. Újrapapír készítés A papírgyártás alapjai – Kevesebb is elég? – Papírkészítés használt papírból – Színes papír – Saját készítésű képeslap
22. Melyik részét esszük Ez tényleg növény? – Hallottam már róla… – Eszik vagy isszák? – Hogyan készítsük el
23. Mosás egykor és ma Mosás régi eszközei – Környezetbarát mosás – Ilyen egyszerű anyagokkal is lehet? – Reklámellenőrzés kísérlettel – Vízlágyítás
24. A gyertya csodája Miből lehet gyertyát csinálni? – Mi az ami ég? – Ugráló láng – Egy kis pirotechnika-oltsuk is el!

Éjszakai programok:
27. Éjszakai túra Teljes sötétség az erdőben – Tájékozódás – Neszvadászat – Ne féljünk!

Egész napos túrák:
28. Vulkán és hegyvidéki erdők a Magas-Börzsöny bércein A Börzsöny legmagasabb csúcsai – Sűrű bükkerdők, fenyvesek – Hegyi rétek – Sziklatornyok – Börzsöny keletkezése – Séta a vulkáni kaldera peremén
29. Szurdokvölgyben és legelőkön Törökmező felé Molyhos tölgyesek, vadvirágos kaszálók, szurdokvölgyek a Szokolyai-medence peremén – Változatos növénytársulások – Kilátás a Dunakanyarra és a Magas-Börzsönyre – Pusztatorony-Bibevár

34. Várfoglaló túra  Nógrád vagy Drégely vára – Középkori várak világa – Szondi György legendája – Kitartás az utolsó csepp vérig




Programjaink részletes leírása

Kültéri programok:

1. Növényismeret
A botanikai program során a gyermekek megismerkednek a növények szerveződési szintjeivel (algák, gombák, mohák, harasztok, fás és lágyszárúak), a leggyakoribb erdei növényfajokkal, saját maguk hasonlíthatják össze különböző növénytársulások flóráját (patakvölgyi hűvös erdők és meleg napsütötte legelők). Kreatív feladatok során (illatpárosítás, fatapintás, kéregrajz, fatelefon, színpaletta) nemcsak megértik a gazdag növényvilág fontos szerepét életünkben, de érzelmi kötődés útján természetszerető, környezetükért felelősséget vállaló szemléletet is tanulnak.
 
2. Gyógynövények
Fűben-fában orvosság van. A gyógynövénygyűjtés során a gyermekek megismerkednek a mezőkön, erdőkön növő gyakoribb gyógynövényekkel, azok felismerésével, gyógyhatásával és felhasználásával. A gyermekek által gyűjtött gyógynövényekből teát főzünk, száríthatjuk őket gyógynövényszárítón, megnézhetjük, hogyan működik az illóolaj lepárló, és testközelből megvizsgálhatjuk-megszagolhatjuk az illóolajokat.

3. Vadon termő ennivalók
Ki gondolná, hogy az erdő-mező tele van ehető növényekkel? Ez a különösen élvezetes program nem csak a leggyakoribb, néha igazán közönséges ehető növények felismerésére tanít meg, de megismerjük a növény ehető részeinek felhasználását, sőt végig is kóstoljuk a növényeket! A kiegyensúlyozott, növényeket tartalmazó táplálkozás fontosságáról is mesélünk. Hogy a felelőtlen eszegetés veszélyeire felhívjuk a figyelmet, a gyakori mérgező növényekről is szó esik.

4. Madarászat és madárvédelem
A Kismagos télen-nyáron madárdaltól hangos. Hogyan is néznek ki közelebbről a sűrű erdőben rejtőzködő madarak? Ennek eredünk nyomába távcsöveinkkel erdei sétánk során. Az Oktatóközpontba visszatérve megvizsgáljuk a madártoll, madárfészek és tojásgyűjteményt. Sőt, a Magyar Madártani Egyesület "Madárbarát Mintakert" tanösvényén is elkalandozunk a változatos odú és etetőtípusok, veréblakótelep, fecskepelenka és békamenedék közt, a gyakorlatban megmutatva a madárvédelem fontosságát.

5. Állatok érzékszervei
Az állatok nagyon kifinomult érzékszervekkel rendelkeznek, melyek segítik őket a táplálékszerzésben és túlélésben. A játékokkal teli program során a gyermekek megismerkedhetnek az érzékelés módjaival, összehasonlíthatják az állati és emberi érzékszervek közti különbségeket, miközben saját maguk is megtapasztalják az állati érzékelés nehézségeit és kifinomultságát. Minden érzéket megmozgatunk: Milyen jól lát a vadászó hiúz? Meghallják-e a hatalmas parabolafülekkel rendelkező nyulak? Melyik kopó tudja követni a szagnyomot? Fel tudjuk-e ismerni a tapogatódoboz mélyén ülő a láthatatlan tárgyakat? Hogyan függ az ízérzékelésünk a szaglásunktól?
ízpróba

6. Nemszeretem állatok
Mindenki találkozott már pókokkal. Van, aki a sikítva menekülést tanulta az anyukájától, mások rájuk taposnak, vannak, akik fújolva kitessékelik a szobából, ám van olyan is, aki érdeklődve figyeli az apró takácsot. Programunkban a kevéssé kedvelt, ám annál izgalmasabb pókok felépítésével, táplálékszerzési stratégiáikkal és szerepükkel ismerkedünk meg. A Fantasztikus-pókhírek mellett Arakhné története is előkerül, és óriási pókhálót is szövünk…

7. Nyomkeresés
Az erdőben járva egyes állatokkal ritkán találkozhatunk, de jelenlétüket számtalan nyom árulja el. Nyomozó programunk során a gyermekek nem csak a klasszikus lábnyomok felismerését tanulják meg, de számos egyéb, állatok ottlétére és táplálkozására utaló jellel is megismerkedünk (rágás és fúrásnyomok, tollak, szőrcsomók, tojáshéjak, csontok, szagok...). Így megtanuljuk a legapróbb jelekből is kikövetkeztetni az állatok tevékenységét és életét. Lehetőség van nyom kiöntésére is, oktatóépületünkbe visszatérve pedig kiállított erdei nyomgyűjteményünket is végignézzük.
öreglyuk a rókakoponyán

8. Tájékozódás
Természetjárás, túrázás során a tájékozódás megtanulása nagyon fontos gyakorlati képesség. Ki ne tévedett volna már el kirándulás során? Programunk célja, hogy a gyerekek megtanuljanak megfelelően tájékozódni erdei, természeti környezetben. A száraznak és elvontnak tűnő ismereteket sok játékkal és feladattal oldjuk, így mindenki könnyen megtanulja a térkép olvasását, az irányok meghatározását és a tájoló használatát, a terepen is alkalmazva a megszerzett tudást.
 a tájolóhasználat nem könnyű dolog
9. Túlélés az erdőben
Eltévedtünk az erdőben? Cselekednünk kell, fel kell találnunk magunkat, "túl kell élnünk"? Az igazán kalandos és gyakorlati praktikákkal teli program persze korántsem annyira vad, mint a valóságshow-k a TV-ben, hiszen ez tényleg a valóságról szól. A gyermekek megtanulják, mit cselekedjenek, ha eltévedtek az erdőben, hogy hogyan lehet szükség esetén néhány napot átvészelni és minél hamarabb biztonságba kerülni. Alapvető tájékozódási ismeretek mellett a vízszerzés, menedékkészítés, erdei növényi és állati táplálékszerzés módszereiről is szó esik; az egyszerűbbeket a gyakorlatban is megmutatjuk, kipróbáljuk. Minden a józan ész és a valóság talaján zajlik, kommandós-képzésről szó sincs!
 a bivakmenedék alá sokan beférünk

10. Élőhelyismeret
A természet tele van változatosabbnál változatosabb élőhelyekkel és életközösségekkel. A társulások növényei és állatai különböznek egymástól, mert az élőhely kínálta életfeltételek mások. A játékos feladatok során a gyermekek felismerik az élőhelyek közti különbségeket, ezek okait, és ennek szerepét a fajgazdagság, diverzitás fenntartásában. Tartunk élőhelyvizsgálatot, készítünk nesztérképet, állatbarkochbázunk, feltárjuk a holtfa életközösségét, majd ökohálózatot készítünk.

11. Hétmérföldes csizmával a százholdas pagonyban (erdei matek)
Hogyan használhatjuk a matematika órán tanult száraz mértékegységeket? Milyen magas a fa? Hány lépés 100 méter? Milyen gyorsan szalad a patak? Hány fa van az erdőben 100 négyzetméteren? A régi és a modern, SI mértékegységek gyakorlati hasznával ismerkedhetnek meg a gyermekek a program során. A gyakorlatban, különböző helyszíneken és élőhelyeken végzett hosszúság, távolság, terület és sebességmérések segítségével megelevenednek a mértékegységek, életszerűvé válnak az átváltások és a gyermekek megtanulnak méreteket becsülni. Sőt, a különböző társulásokban talált élőlények területi (kvadrát) számlálásával, a fajok egyedszámának eloszlását és további ökológiai törvényszerűségeket is tanulmányozhatunk.
12. Talajkutatás
Mi van a lábunk alatt? Talaj! A program célja ennek az elfelejtett, de igen érdekes és gyakorlati szempontból rendkívül értékes élőhelynek és erőforrásnak a bemutatása. Megismerkedünk a talaj összetételével, a talajfajtákkal, gyűjtünk talajban és avarban élő állatokat, megvizsgáljuk őket mikroszkóppal, vizsgálunk fakorhadékot, járunk érzőösvényen, mesélünk a talajszennyezésről, és a gyakorlatban is megtekintjük a komposzttároló működését.

13. Vízvizsgálat
A Csömöle-patakban nagy az élet! Ki gondolná, mennyi élőlény lakik a kristálytiszta vizű Testvér-forrásból induló patakban. A gumicsizmával és gyűjtőhálókkal felszerelt gyermekek megfelelő vezetéssel a vízi állatok nyomába erednek. A talált gerinctelen állatokat fajonként gyűjtőedényekbe válogatjuk, majd terepi határozónkkal meghatározzuk őket, életmódjuk, fejlődésmenetük is kiderül. Tavasszal és nyáron mindig bő a fogás: planáriák, húrférgek, bolharákok, kérészlárvák, víziskorpió, vízibogarak, tegzeslárvák, és ujjnyi gőtelárvák is, néha nagy számban. A Merck zseblaborral vizsgáljuk az ammónia, nitrit, oldott oxigén, pH, foszfát, nitrát-tartalmat és a keménységet. A mélyebb háttér-ismertek miatt inkább felső tagozatosoknak ajánljuk.



szűrős vadászat



16. Csapatépítés
Csapatépítő programunk elsődleges célja a közösség összekovácsolása és egyben tartása, egymásra utaltságot és csapatmunkát alkalmazó játékokkal, feladatokkal. A programot beltéren kezdjük ráhangolódással, bemelegítéssel, majd terepen, erdőben vár a meglepetés és a helytállás. A csapat egységben, büszkén, saját indulót fújva ér vissza a Kismagosba.

Beltéri programok:

17. Fonalfestés növényekkel
Ki tudja manapság, hogy régen a színes ruhákat festőnövények kivonataival festették? A program során megismerkedünk a különböző festőnövényekkel és az általuk létrehozható színekkel, a festés módjával, a festékfixálással, majd festőnövénnyel festett gyapjúfonalból készítünk pompont, babát, állatokat, körmöcskézünk, szalagszövünk. Többnapos tartózkodás esetén idő és lehetőség van festőlé főzésére, fonaláztatásra, fonalfestésre és szárításra is.


18. Tintafőzés
A szép színes, vagy éppen jellegtelen barna bogyók és növényi részek megannyi izgalmas színanyagot rejtenek. A tintafőzés során különféle friss és szárított növényi bogyókból és gubacsból tintákat főzünk. Az igazi meglepetés akkor ér, amikor a különböző színű tintákkal készített rajzok a tintától eltérő színt mutatnak fehér, és megint eltérőt a félfamentes rajzlapon! Gyönyörű színes képek és minták készíthetők. Sőt, láthatatlan titkosírást is készítünk, melyet elő is varázsolunk...

19. Újrapapír készítés
A kézműves foglalkozások közül a fiúk egyik kedvenc programja. Félig használt lapokat apró darabokra tépkedünk, beáztatjuk, turmixgépben apróra daráljuk, tetszés szerint megfestjük festőnövényekkel, papíröntő kereten ülepítjük, posztón kinyomkodjuk, majd megszárítjuk. A kész papírokat száradás után haza is lehet vinni.
papíráztatás turmix előtt


22. Melyik részét esszük
A szupermarketek kínálatában egyre nagyobb hányadot képviselnek a feldolgozott, előkészített élelmiszerek. A készétel fogyasztás térhódítása mellett egyre inkább elidegenülnek az emberek az ételeinket összetevő nyersanyagoktól. A mai gyermekek néha megdöbbentő módon nem ismerik az ételeinket képező különböző zöldségeket, gyümölcsöket, pláne a fűszer és gyógynövényeket. Már nyersanyag formájában sem, a földben növekvő növényt pedig még kevésbé. Programunk során ezeket a fontos gyakorlati és kulturális ismereteket elevenítjük fel. Különböző zöldségekről, gyümölcsökről és gyógynövényekről találjuk ki közösen, játékokban, saját kiselőadásban, hogy milyen részét fogyasztjuk, kitérve a módosult növényi raktározószervekre is. Majd a gyakorlatban is megvizsgálunk néhány idényzöldséget, gyümölcsöt, meghámozzuk, elkészítjük őket. Több napos tartózkodásnál lehetőség van valami finomat főzni belőlük...

23. Mosás egykor és ma
Manapság, mikor anyu kimossa a koszos ruhát a mosógépben és megszárítja a szárítógépben, nem is tudjuk, milyen fáradságos dolog volt régebben a mosás. A reklámokból látott intelligens mosóporok tömkelegében minden intelligenciánk odavész a környezetkímélő és ergonomikus mosással kapcsolatban. A program során megismerkedünk a mosás régi eszközeivel és módszereivel. Bemutatunk olyan egyszerű mosó és tisztítószereket, melyekkel mosógép használata mellett is környezetkímélően moshatunk. A játékos feladatok során reklámellenőrzésképpen ruhát koszolunk és próbamosunk, vizet lágyítunk, és megmutatjuk a környezetkímélő mosás gyakorlati fogásait.
24. A gyertya csodája
A gyertya összetétele, égése és készítése tárul fel ezen a fiúk és lányok által egyaránt kedvelt, kísérletező, kémiai, "pirotechnikai" és kézműves elemeket is magába sűrítő programon. Megvizsgálunk különböző anyagokból készült gyertyákat és világítóeszközöket, kísérletezünk a láng égésével, részeivel és színével, olvasztunk paraffint, készítünk gyertyát és festünk lángot is. A gyermekek megismerik a gyertya szerepét és készítésének módjait, megértik és megtanulják a tűz használatát, veszélyeit és eloltását.

Éjszakai programok:


27. Éjszakai túra
A sötét erdő minden gyermek számára nagyon izgalmas, éjszaka minden más, mint nappal! Sokan indokolatlanul félnek, rettegnek, mások igazi csatazajt csapnak. Az éjszakai túra során bemerészkedünk a Csömöle-patak nappal is árnyas északi szurdokvölgyébe, ahol a gyermekek megtapasztalhatják a teljes sötétséget. Megtanulunk a sötétben tájékozódni, figyelni és értelmezni az erdő neszeit, néhány feladattal feltárjuk érzékszerveink megváltozott működését és képességeit. Miután leküzdöttük félelmeiket, itt az ideje a bátorság próbájának, a magány, egyedüllét megélésének.
Egész napos kirándulások:

28. Vulkán és hegyvidéki erdők a Magas-Börzsöny bércein
A Börzsöny hazánk legérintetlenebb és harmadik legmagasabb hegysége. Kiadós túránk során a Magas-Börzsöny csodálatos tájain, sűrű bükkösökkel és fenyőerdőkkel, sziklatornyos gerincekkel és magashegyi rétekkel szabdalt útjain megyünk. Csodálatos panorámában gyönyörködhetünk a Nagy-Hideg-hegyről (865 m) vagy a Börzsöny tetejéről, a Csóványosi kilátóból (938 m): a Börzsöny mellett a Visegrádi hegység, Pilis, Naszály, sőt tiszta időben a Mátra és az Alacsony-Tátra is látható. A lepusztult kaldera peremén túrázva megelevenedik a hajdan Magas-Tátra magasságát elérő vulkanikus hegység múltja, és a klímazonális erdőtársulások övezetessége, a különböző erdők fajösszetétele is kiválóan megfigyelhető. Oktatóközpontunkból busszal vagy kisvonattal megyünk Királyrétre. Jó erőben levő csapattal, hosszú napos túraként megtehetjük a Királyrét - Nagy-Hideg-hegy - Csóványos - Foltán-kereszt - Királyrét útvonalat (20 km), vagy a Királyrét - Nagy-Hideg-hegy - Királyrét útvonalat (15 km). Hogy a kevésbé edzettek se maradjanak ki a Magas-Börzsöny csodálatos tájaiból, a Királyrét – Nagy-Hideg-hegy turistabusz igénybe vételével, a Nagy-Hideg-hegyről indulva könnyedebb kaldera-túrát tehetünk a Csóványosig, és vissza (5 km), esetleg névadónkat, a Magosfát (916 m) is útba ejtve (8 km).
Közlekedés oda-vissza (diák): Busz Királyrétig: 2x155 Ft, Kisvonat királyrétig: 600 Ft, Turistabusz Nagy-Hideg Hegyre: 2x500Ft
a kaldera gerincén, és a Haramia-lyukban

29. Szurdokvölgyben és legelőkön Törökmező felé
Oktatóközpontunkból induló túránkon a környékbeli Dél-Börzsöny legszebb látnivalóit fűzzük fel, igazán változatos növénytársulásokkal és sok szép kilátóhellyel. A Gál-hegy északi oldalát megmászva indulunk útnak, sűrű bükkösök között, majd hamar felérkezünk a Nagy-Kőszikla meleg, sziklás, napos molyhos-tölgyesébe, ahonnan csodálatos Dunakanyari panorámában gyönyörködhetünk. Széles legelőkön átkelve Törökmező árnyas völgyébe jutunk, a zegzugos fagyökerek közt eredő Fehér-forrás csoporthoz. A Toronyalja Pálos kolostor és Pusztatorony várromja után a Szokolyai-medence déli peremének vadvirágos legelőin ballagunk visszafelé, csodálatos kilátással a Magas-Börzsönyre és a Naszályra. Végül a Csömöle-patak északi, meredek, sziklás szurdokvölgyében érünk haza, mohákban, zúzmókban és gombákban gazdag sűrű árnyas tölgyerdőben (14 km). Nap végére megismerkedünk a környék változatos társulásainak növényeivel és állataival.
 fagyökerek a Fehér-forrás mentén - a Nagy-Varga-rét vadvirágos táján

 
34. Várfoglaló túra
Vártúránkon Nógrád várát vagy Drégely várát látogatjuk meg és foglaljuk el, közben megelevenedik a középkori várak világa és a várvédő hősök élete. Szokolyára elbuszozva felülünk a balassagyarmati vonatra, és hazánk egyik legszebb, legváltozatosabb vasútvonalán döcögünk a Les-völgy árnyas északi alján, sűrű égererdők és apró égerlápos rétek között. Célunktól függően Nógrádban vagy Drégelypalánkon szállunk le. Ott megmásszuk egyenesen a várat, majd mese következik a hangulatos helyen: beleéljük magunkat Szondi György várkapitány hősi világába, aki maroknyi emberével utolsó csepp véréig harcolt a török ellen.  Rövidebb napra a Nógrádi várat ajánljuk, hosszú napra a korhű és eredeti Drégelyvárat - utóbbit azonban kiadós túra során kell megmásznunk!
Közlekedés oda-vissza, (diák): Busz Szokolyára: 2x155 Ft, Vonat Drégelyvárig: 650 Ft


Szeretettel várjuk osztályát a Kismagosban!





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése